משפחה

האם לעיתוי ניתוח בשבר צוואר הירך קשר לתוצאותיו ? מתוך jc 416 (בתשלום – 30 שח), כניסה חופשית למנויים + שאלת השתלמות

השכיחות של שברים בצוואר הירך נמצאת בעליה בארצות הברית, כאשר מעל 340,000 מקרים התרחשו בשנת 2000. במטופלים קשישים, שיעור התמותה שנה לאחר שבר בצוואר הירך נע בין 14 ל-36%. יתרה מזאת, שברים בצוואר הירך קשורים בהתדרדרות תפקודית ניכרת.

תיקון ניתוחי הוא מרכיב מפתח בטיפול בשבר בצוואר הירך. לפני הניתוח רוב המטופלים מרותקים למיטתם. תיאורטית, דחיית הניתוח והגבלה בתנועה עלולים להוביל לסיבוכים הכוללים אירועים תרומבו-אמבוליים, דלקות בדרכי השתן, אטלקטזיס (atelectasis) ופצעי לחץ. מאידך, ניתוח מוקדם ללא ייצוב בעיות פעילות אחרות, עשוי להגביר את הסיכון לסיבוכים סביב הניתוח.

מחקר פרוספקטיבי זה בחן את הקשר בין תזמון הניתוח לתיקון שבר בצוואר הירך עם שיעורי התמותה, מדדים תפקודיים, כאב, משך האשפוז וסיבוכים.

נכללו במחקר מעל 1200 מטופלים מעל גיל 50 שאושפזו בשל שבר בצוואר הירך ב-4 בתי חולים באזור ניו-יורק. החוקרים ערכו השוואה בין המטופלים שעברו את הניתוח מוקדם, כלומר בתוך 24 שעות, או מאוחר, יותר מ-24 שעות לאחר אבחון השבר.

קרוב ל-34% מהמטופלים עברו ניתוח בתוך 24 שעות. ניתוח מוקדם לא נמצא קשור בשיפור בשיעורי התמותה או ביכולת הניידות. בקבוצת הניתוח המוקדם המטופלים סבלו פחות ימים מכאבים חמורים עד חמורים מאוד ומשך האשפוז הכולל היה קצר בקרוב ליומיים בממוצע, אך הכאב ומשך האשפוז לאחר הניתוח היה דומה בשתי הקבוצות.

כאשר נכללו בבחינת התוצאות רק מטופלים שהיו יציבים מבחינה רפואית בקבלתם  לאשפוז, התוצאות לא השתנו, פרט לכך שניתוח מוקדם נמצא קשור בפחות סיבוכים חמורים.

החוקרים מסכמים שניתוח מוקדם לא קשור בשיפור בתפקוד או בשיעור התמותה, אך נמצא קשור בהפחתה בכאב, במשך האשפוז וכנראה גם בסיבוכים בקרב מטופלים יציבים בקבלתם. על-פי תוצאות מחקר זה, מומלץ לבצע תיקון ניתוחי מוקדם בשבר בצוואר הירך במטופלים יציבים מבחינה רפואית.

למאמר


Association of Timing of Surgery for Hip Fracture and Patient Outcomes

Gretchen M. Orosz et al

JAMA. 2004;291:1738-1743

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה