משפחה

האם דיאטה עשוייה להפחית יתר לחץ דם ? BMJ, מתוך jc 416 בעלות של 30 שח, למנויים הכניסה חינם + שאלת השתלמות

יתר לחץ דם הוא אחד המצבים השכיחים המטופלים על-ידי הרופא הראשוני. ההמלצות כיום לגבי מטופלים עם מדידה בודדת של לחץ דם גבוה הם הדרכה לגבי אמצעים לא-תרופתיים להורדת לחץ הדם ומעקב של רמת לחץ הדם במשך מספר שבועות או חודשים.

סקירה שיטתית של כ 30 מחקרים מצאה שבמטופלים מעל גיל 44 הפחתה של צריכת הנתרן ב- 100 mmol הובילה לירידה של 6 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, אך השגת הפחתה בלחץ הדם בסדר גודל כזה דורשת שינוי מהותי בתזונה. מחקרים אחרים הראו  שהתערבויות נוספות באורח החיים הביאו אף הם לירידה של 4 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, כדוגמת צריכת מוגברת של אשלגן, הפחתת משקל ופעילות גופנית מוגברת. ישנה עדות  מעורבת באשר ליעילות הוספת סיבים תזונתיים, פירות וירקות לתזונה בטיפול ביתר לחץ דם.

מחקר זה בוחן אם מתן חוברות הדרכה המכילות המלצות לשינויים בתזונה ובאורח החיים יעילות יותר מהסברים בעל-פה בתקופת המעקב לפני האבחנה הסופית של יתר לחץ דם.

נכללו במחקר כ 300 מטופלים עם לחץ דם גבוה מ 160/90 מ”מ כספית. הם הוקצו אקראית למספר קבוצות התערבות, כאשר כל קבוצה אופיינה בשילוב שונה של התערבויות:

       1.         ספרון הדרכה המכיל המלצות על תזונה, הפסקת עישון ופעילות גופנית.

       2.         המלצה להפחית בצריכת מלח והחלפה של המלח הרגיל במלח דל-נתרן.

       3.         דפי הדרכה והמלצות לצריכת מזונות דלי שומן, פרות, ירקות וסיבים תזונתיים.


לכל הקבוצות ניתנה הדרכה מובנית קצרה בנוגע לצריכת מלח ואלכוהול וחשיבות ירידה במשקל ופעילות גופנית.

התוצאות העיקריות שנבחנו היו לחץ הדם ותוצאות הדיאטה מבחינת משקל וסמני דיאטה, כדוגמת יחס נתרן לאשלגן בשתן, ריכוזי carotenoid ופרופיל הליפידים. הבדיקות נעשו חודש לאחר תחילת המחקר ושוב כעבור חצי שנה, בפגישות המעקב ניתנה הדרכה חוזרת בהתאם לקבוצות ההתערבות המקוריות.

עם סיום המחקר לא נמצאו הבדלים משמעותיים בלחץ הדם בקבוצות ההתערבות השונות. בקבוצה שהשתמשה במלח דל נתרן נמצאה ירידה ביחס הנתרן לאשלגן בשתן ודפי ההדרכה סייעו לירידה במשקל כעבור חודש וכעבור חצי שנה מתחילת המחקר. במטופלים שצרכו כמות נמוכה של פרות וירקות בתחילת המחקר, דפי ההדרכה הביאו לעלייה בצריכת הפרות והירקות ולעלייה בריכוזי קרטנואיד, אך כאמור לא הביאו לירידה בלחץ הדם.

החוקרים מסכמים כי במהלך תקופת המעקב אחר לחץ הדם, שימוש בספרונים, דפי הסבר ומלח דל-נתרן, בנוסף להנחיות הניתנות בעל-פה על-ידי הרופא ולמעקב אחר לחץ הדם, לא הביאו לירידה בערכי לחץ הדם. עם זאת, התערבויות אלו, ובעיקר דפי ההדרכה, הביאו לשינוי בתזונה וסייעו בירידה במשקל, שכפי שמעידים מחקרים קודמים, שינוי עשוי להביא לירידה בסיכון לשבץ.

הערת העורך: התוצאות של מחקר זה עומדות בסתירה למספר מחקרים גדולים , ארוכים ומבוססים יותר כדוגמת ה DASH על נגזרותיו וה PREMIER . מידת ירידת המשקל במחקר זה היתה ק”ג אחד לערך אשר בודאי אינו יכול להביא לירידה של מעבר ל 0.5 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי כך שבמובן הזה אין הפתעה. האכזבה נובעת מחוסר היכולת של צימצום כמות המלח במזון להפחית את לחץ הדם . למרות תוצאות מחקר זה עדיין מקובלת ההנחיה על הפחתת המלח ככלי עזר להורדת לחץ הדם במיוחד בחולים עם עמידות לאינסולין.

למאמר


Randomised controlled factorial trial of dietary advice for patients with a single high blood pressure reading in primary care

Paul Little et al

BMJ 2004;328:1054 (1 May), doi:10.1136/bmj.38037.435972.EE (published 13 April 2004)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה