חתך אקוטי באאורטה קטלני יותר בנשים מאשר בגברים (Circulation)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, הסבירות למוות כתוצאה מחתך אקוטי של האאורטה גבוהה יותר בנשים מאשר בגברים. יתכן שההבדל נעוץ בגילוי מאוחר יותר של המחלה.  

החוקרים מסבירים כי בארצות הברית מתגלים 2000 מקרים חדשים של חתך אקוטי באאורטה בכל שנה, ובארופה מתגלים 3000 מקרים חדשים בשנה, ולמרות זאת מידע מועט בלבד קיים בנוגע להבדלים בין המינים במצב לטאלי זה, ובנודע לטיפול ולתוצאותיו.

החוקרים בדקו את ההבדלים בקרב 1078 חולים (732 גברים ו-346 נשים) שבהם התגלה חתך אקוטי של האאורטה בין השנים 1996-2001.

החוקרים מדווחים כי שיעור דומה של גברים ושל נשים אובחן בתוך 4 שעות מרגע הופעת הסימפטומים, אך שיעור גבוה משמעותית של נשים אובחן כעבור 24 שעות מהופעת הסימפטומים.

הדיווח מעיד כי בנשים דווחו פחות מקרים של הופעת כאב פתאומי, ונמצאה בהן סבירות גבוהה יותר של הגעה עם כשל לבבי גדוש וקומה או מצב מנטלי אחר.

יתרה מכך, מציינים החוקרים, ממצאים דיאגנוסטיים הקשורים למופע קליני או אנטומי חמור או לקריעה שעומדת להתרחש היו שכיחים יותר בקרב נשים, ואילו העדר false lumen thrombosis היה שכיח יותר בגברים.

החוקרים מדווחים כי אחוז גבוה יותר של נשים מאשר של גברים קיבל טיפול תרופתי, אך גם בקרב החולים שטופלו כירורגית, הופיעה תמותה גבוהה באופן ניכר בקרב הנשים (31.9%) בהשוואה לגברים (21.9%). ההבדלים בשיעור התמותה ניכרו בעיקר בקרב חולים המצויים בקבוצת הסיכון הגבוה (41.9% מהנשים לעומת 30.9% מהגברים) ובקבוצת החולים בגילאי 66-75 שנים (36% מהנשים לעומת 16% מהגברים).

התוצאות מעידות כי בקרב הנשים גבוה שיעור התמותה ב-40% מאשר בגברים, גם לאחר התאמה לגיל, לסוג החתך, ולהיסטוריה של יתר לחץ-דם.

בראיון אומר החוקר הראשי, ד”ר Nienaber, כי קיימות סיבות שונות שעלולות להפריע להופעת חשד מוקדם וחד משמעי לחתך בקרב נשים, דבר המוביל לאיחור בהופעה לקבלת טיפול ולאיחור באיבחון של חתך מסכן-חיים בנשים. הוא מסביר כי שרשרת מאורעות זו עלולה להסתיים באיחור במתן הטיפול שמשפיע על הפרוגנוזה ועל התוצאה.

הוא מוסיף כי קיים צורך בהסברה לרופאים ולציבור (ובעיקר לנשים) כי הסימפטומים של סינדרום אאורטי אקוטי (חתך אאורטי והסימנים הקודמים לו) עלולים לא להיות טיפוסיים כמתואר בספרות או בהתאם לתפיסה המקובלת. לדבריו, יש להתייחס ברצינות לכאב בחזה מכל סוג (אפילו מופע לא-טיפוסי ולא חריף) בקבוצת סיכון למחלות כליליות ולהפרעות של האאורטה, ולערוך במהירות הערכה, לעיתים קרובות באמצעות הדמיה טומוגרפית.

Circulation 2004;109:3014-3021.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה