Vesicoureteral Reflux נפוץ בחולים הסובלים מיתר לחץ דם (Urology)

ממחקר חדש עולה ששיעור גבוה של חולים הסובלים מיתר לחץ דם ללא מחלה כליתית ידועה סובלים גם מ- vesicoureteral reflux (VUR).

“נפרופתיה שהיא תוצאה של רפלוקס יכולה להיות לטנטית ולהתבטא רק בגיל ההתבגרות כיתר לחץ דם” ציינו החוקרים. בדיקת הסקר לגילוי VUR היא Direct radionuclide voiding cystoscintigraphy (DRVC) והיא יותר רגישה ומצריכה פחות קרינה מאשר micturating cystourethrography.

במחקר השתתפו 157 חולים בוגרים הסובלים מיתר לחץ דם עם פרמטרים כלייתים תקינים. החולים עברו בדיקת DRVC. אנליזה רטרוספקטיבית של תיקיהם הרפואיים העלתה שב-30 מהם (19.1%) תועד VUR. מתוך ה-30 הללו 8 סבלו מרפלוקס בדרגה קלה, 6 מדרגה בינונית ו-16 סבלו מ-VUR חמור. 

שכיחות ה-VUR היתה 20% בחולים בני 18 עד 30, 16.6% בחולים בני 31 עד 45 ו-20% בחולים מעל גיל 45.

“הממצאים מצביעים על כך ש-VUR היא תופעה הקיימת בחלק נכבד מהחולים הסובלים מיל”ד ללא הפרעה פרנכימטית או וסקולרית בכלייה” סיכמו החוקרים.

מגבלות המחקר כפי שצוינו במאמר מערכת שהתיחס למחקר היו העובדה שהוא היה רטרוספקטיבי, הטייה בבחירת החולים ההיפרטנסיבים (דרושה אינדיקציה נוספת על מנת לבצע DRVC) ואי ביצוע של הדמיה על מנת לגלות הצטלקויות של הכלייה. הכותבים הוסיפו שמכיוון שהן ל-VUR והן ליל”ד יש מרכיב גנטי ברור יתכן שישנה תאחיזה ביו המוטציות שגרמו למחלות. “במידה וזה נכון החולה יסבול משתי המחלות אך לא יהיה בינהן קשר פתופיזיולוגי” הם ציינו.

לסיכום העריכו הכותבים שעד לביצוע מחקרים פרוספקטיבים בנושא, יהיה זה נכון לבצע בדיקות סקר לאבחון VUR באנשים צעירים הסובלים מיל”ד ללא גורמי סיכון ברורים או סיבות משניות אחרות ליל”ד. 

Urology. 2004;63:1045-1049

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה