משפחה

טיפול יעיל ב-Iliofemoral DVT באמצעות המסת קריש דם פרמקו-מכנית והחדרת Stent מוקדמת (J Vasc Interv Radiol)

תוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסם לאחרונה מעידות כי המסת קריש דם פרמקו-מכנית בהנחיית קטטר באמצעות reteplase ומתקן  Helix mechanical thrombectomy, שלאחריה החדרה מוקדמת של stent, היא פרוצדורה בטוחה ויעילה לטיפול ב-deep vein thrombosis, DVT, באזור ה-iliofemoral.

בעבר, היתה המסת קרישי דם ב-iliofemoral DVT בהנחיית קטטר מחייבת מתן אינפוזיה תוך-קרישי של urokinase עד להשגת התמוססות מלאה, ולאחריה balloon venoplasty ו/או החדרת stent לטיפול בהצרות שנותרה.

החוקרים טוענים כי לשיטה יעילה זו כמה חסרונות בולטים בשימוש נרחב. חסרונות אלה כוללים סיבוכים גדולים כמו דימומים (ב-11% בממוצע), זמני אינפוזיה ארוכים (53 שעות בממוצע), ועלויות משמעותיות בבית-החולים בשל הצורך בהשגחה.

החוקרים בדקו את השימוש ב-reteplase בהנחיית קטטר יחד עם שני אמצעים שונים בכדי להפחית את המינון הנדרש ואת זמן האינפוזיה. הראשון- מתקן Helix mechanical thrombectomy ששימש להאצת סילוק מקטעים ארוכים של שיירי הקריש לאחר ההמסה הראשונית. השני- החדרת stent מוקדמת, במקום מתן אינפוזיה טרומבוליטית ממושכת, בכדי לסלק מקטעים קצרים יותר של שיירי הקריש האקוטי בוריד ה-iliac.

במחקר טופלו 23 גפיים סימפטומטיות ב-18 חולי iliofemoral DVT באמצעות המסת קריש ב-reteplase בהנחיית קטטר, במהלך תקופה בת 39 חודשים. אחרי מתן אינפוזיה ראשוני במהלך 8-16 שעות, הומסו שיירי הקריש האקוטי שאורכם עולה על 10 ס”מ באמצעות מתקן ה-Helix thrombectomy. קרישים שאריתיים קצרים מ-10 ס”מ בוריד ה-iliac ו/או הצרויות טופלו באמצעות החדרת stent. כל החולים קיבלו heparin במינון תת-טרפויתי (300-500U/hour) באמצעות vascular sheath.

הצלחה טכנית, שהוגדרה כשחזור מוצלח של וריד חלול עם הצרות שאריתית בשיעור נמוך מ-30%, הושגה בכל 23 הגפיים שטופלו (100%).

הצלחה רפואית, שהוגדרה כהצלחה טכנית יחד עם שיפור ניכר בנפיחות בקצה הרגל ו/או בכאב שנמשך לפחות 3 ימים או עד לשחרור, הושגה ב-22 מ-23 הגפיים שטופלו (96%).

המסה מלאה (דרגה 3), חלקית (דרגה 2) או מינימלית (דרגה 1) של הקריש נצפתה ב-31% מהגפיים, 52% מהגפיים, ו-17% מהגפיים, בהתאמה. לטענת החוקרים, תוצאות אלה ברות-השוואה להשפעות שהושגו בשימוש ב-urokinase.

זמן האינפוזיה הטרובוליטית הממוצע לגפה היה 8.1 ± 19.6 שעות והמנה הממוצעת הכוללת לגפה היתה 5.3 ± 13.8U של reteplase.

נקודת השפל של פיברינוגן בסרום ואחוזי הנפילה שלו היו 167 ± 282mg/dL ו-24% ± 47%, בהתאמה. דימום גדול שחייב מתן עירוי דם התרחש בחולה אחד.

מעקב אחר 18 גפיים ב-15 חולים (בתקופה ממוצעת של 11.6 ± 19.8 חודשים, הראה כי 6 גפיים נותרו א-סימפטומטיות. בצקת של הליכה הופיעה ב-10 גפיים, ובצקת מתונה מתמשכת יחד עם כאבים חוזרים ונשנים הופיעה ב-2 גפיים.

החוקרים כותבים כי רוב החולים שטופלו נמצאו א-סימפטומטיים או בעלי סימפטומים קלים בלבד באינטרוול המעקב הממוצע של שנתיים. הם מסכמים כי המסת קריש פרמקו-מכנית עם החדרת stent מוקדמת ראויה לחקירה נוספת במחקרים מבוקרים, פרוספקטיביים, בעלי פרוטוקולים מוגדרים לטרומבוליזה פרמקולוגית, טרומבוליזה מכנית, ולהחדרת stent, ובעלי מדדים תקפים של איכות החיים הקשורה לבריאות ושל חומרת מחלת הורידים.  

J Vasc Interv Radiol. 2004;15:565-574

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה