משפחה

גברים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מארועים טרומבו-אמבולים ורידיים חוזרים (NEJM)

ממחקר פרוספקטיבי חדש עולה שלגברים סיכון גבוה משל נשים לסבול מארוע  חוזר של venous thromboembolism (VTE) .

שיעור החזרה של VTE עומד על כ-5% עד 10% בשנה.

במחקר נטלו חלק 826 חולים שסבלו מארוע אחד של VTE ספונטני אשר טופל באמצעות הפרין ואח”כ באמצעות טיפול אנטיקואגולנטי פומי אשר הופסק בעת הכניסה למחקר. 373 מהחולים היו גברים ו-453 נשים.

לא נצפה הבדל מובהק בין הגברים והנשים מבחינת השכיחות של הפרעות כמו פקטור V Leiden, פקטור II G20210A, רמות מוגברות של פקטור VIII או IX ומבחינת משך הטיפול בנוגדי קרישה.

המעקב נמשך 26 חודשים בממוצע ושיעור החזרה של VTE עמד על 12%.

החוקרים מצאו שבקרב הגברים שיעור החזרה של טרומבוזיס היה גבוה בהרבה מאשר בנשים (20% לעומת 6%, מובהק סטטיסטית). לאחר 5 שנים הסיכון המצטבר נותר גבוה יותר בגברים מאשר בנשים וכך גם הסיכון היחסי לסבול מאירוע חוזר וזאת לאחר שקלול משתנים כמו גיל, משך הטיפול, הופעה של pulmonary embolism בארוע הראשון ונוכחות של הפקטורים שהוזכרו קודם.

נשים אשר נטלו גלולות למניעת הריון בזמן ארוע ה-VTE הראשון סבלו מסיכון דומה לסבול מארוע חוזר לזה של נשים בנות גילן אשר לא היתה סיבה ברורה לארוע הראשון שלהן.

 

החוקרים המליצו להמשיך ולחפש גורמי סיכון ספציפים לגברים או גורמים המגנים על האישה מפני חזרה של המאורעות הטרומבו-אמבולים הורידיים והדגישו שבטרם דנים בהמשך הטיפול נוגד הקרישה בנשים, לאור הסיכון הנמוך לחזרה, יש לאשר את הממצאים במחקרים נוספים.   

N Engl J Med. 2004;350:2558-2563, 2614-2616

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    אחיות ואחים יקרים,

    לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

    אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
    תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.