משפחה

תוספי תזונה המכילים ויטמין A וברזל הראו יעילות דומה לטיפול הורמונלי בנערים עם עיכוב בצמיחה ובבגרות המינית, מחקר ישראלי (Clinical Endocrinology )

תוספים של ברזל וויטמין A יעילים כמו אנדרוגן לטיפול בעיכוב בצמיחה ובגרות מינית (CDGP ), כך עולה ממחקר אקראי המתפרסם החודש ב-Clinical Endocrinology , אשר נערך בישראל, בקפל,ן רחובות .

ד”ר צבי צדיק העומד בראש קבוצת החוקרים מציין כי היו דיווחים על כך שתוספי תזונה משפרים צמיחה של ילדים נמוכי קומה, וכן שחוסר בויטמין A מגדיל את הסיכון לקומה נמוכה.

במחקר זה, בו השתתפו 102 נערים בגילאים בין 13.6 ל-15.5 , אשר נשלחו לאיבחון בגלל קומה נמוכה ועיכוב בהתבגרות מינית, חולקו אקראית ל-5 קבוצות. קבוצה אחת קיבלה אוקסנדרולון במינון של 5 מ”ג ליום למשך 6 חודשים, קבוצה שנייה זריקות טסטוסטרון במינון של 100 מ”ג לחודש למשך 3 חודשים, קבוצה שלישית קיבלה תוספי תזונה, קבוצה רביעית אוקסנדרולון ותוספי תזונה, וקבוצה חמישית הייתה במעקב בלבד.

התכנית התזונתית כללה 12 מ”ג ליום של ברזל, ו- 6,000 יח’ בינ”ל לשבוע של ויטמין A .

לאחר 6 חודשים של אספקת ויטמין A , ההאצה בצמיחה הייתה דומה לזו שנמצאה בקבוצה שטופלה באוקסנדרולון וטסטוסטרון, וגבוהה יותר באופן מובהק מזו של קבוצת ההתבוננות.

בקבוצת ויטמין ה- A , מידת הבגרות המינית, שהוגדרה כגידול בנפח האשכים של12 מ”ל, השתפרה במהלך 12 חודשים.

כל מטופלי הטסטוסטרון פיתחו שיער ערווה במשך 3 חודשים, וגידול של 12 מ”ל באשכים במהלך תקופה של בין 9 ל-12 חודשים מתחילת הטיפול. בקבוצת ההתבוננות אף נער לא פיתח סימנים של התבגרות מינית במהלך תקופת המעקב.  

החוקרים מסכמים ששימוש בתוספי תזונה המכילים ויטמין A וברזל אפקטיבי במידה דומה לזו של טיפול הורמונלי בשיפור התבגרות מינית וצמיחה של נערים עם  CDGP עם חסר בויטמין A .

Clin Endocrinol. 2004;60:682-687

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה