משפחה

טיפול תחליפי ב-DHEA עשוי להועיל בנשים הסובלות מתת-פעילות של האדרנל

תוצאות מחקר אקראי, כפול-סמיות, מבוקר על-ידי פלצבו, ממבנה crossover שהוצגו לאחרונה מעידות כי טיפול תחליפי ב-Dehydroepiandrosterone, DHEA, משפר את התחושה הכללית, את ההתעוררות המינית, ואת יעילות הלמידה בנשים הסובלות מתת-פעילות של האדרנל.

המחקר בדק את האפשרות שמתן יומי של 50 מ”ג DHEA עשוי לשפר את איכות החיים בנשים הסובלות מתת-פעילות של האדרנל הנוטלות תחליפי גלוקו-קורטיקואידים ומינרלו-קורטיקואידים.

החוקר הראשי, ד”ר Dhatariya, אמר בראיון כי במקום לבדוק אנשים שסובלים מרמות נמוכות של DHEA, בוצע המחקר בנשים הסובלות מתת-פעילות של האדרנל- נשים הסובלות ממחלת אדיסון או שבלוטות האדרנל שלהן הוצאו, ולכן אין ייצור של DHEA בגופן. הוא מסביר כי התוצאות התקבלו אכן בשל מתן DHEA ולא בשל הורמונים אנדוגניים כלשהם שעלולים היו להמצא בנשים.

במחקר השתתפו 33 נשים הסובלות מתת-פעילות של האדרנל, בין גילאים 21-80 שנים. הנשים טופלו ב-50 מ”ג DHEA או בפלצבו על בסיס יומי במהלך 12 שבועות, ולאחר מכן בוצעה הפסקה של שבועיים בין הפאזות.

הערכת תחושת הבריאות הכללית נעשתה באמצעות מדדי תפקוד הזיכרון, שינויים בתיפקוד המיני, ובאמצעות שאלוני מצב הבריאות, וכן באמצעות רשימת ממצאים המאפיינים דיכאון. בנשים שקיבלו DHEA נצפה שיפור בתחושת הבריאות בהשוואה לנשים שקיבלו פלצבו (P = .03), וכן התקבלו בהן תוצאות עירנות גבוהות משמעותית (P = .02).

כמו-כן, תוצאות מבחני הלמידה השמיעתיים-מילוליים הראו שיפור משמעותי אחרי שלב ה-DHEA (תוצאה של 10.23± 54.87 לעומת 9.39 ± 51.42, ערך 95%CI, 0.63-6.21, ערך P = .03).

החוקר הראשי מסביר כי במחקר נמדד מספר עצום של משתנים פסיכולוגיים, כשרוב התוצאות נמצאו שליליות. אולם, הוא מוסיף, נמצאו שלוש תוצאות חיוביות: עליה במדדי ההתעוררות המיניות, עליה ביעילות הלמידה, ועליה בתחושת הבריאות הכללית עם נטילת DHEA בהשוואה לנטילת פלצבו.

החוקר מסכם כי המסקנות הן שלמרות התוצאות השליליות ברוב התחומים, נמצא כי מתן DHEA אכן משפר את התוצאות בשלושה תחומים אלה. הוא מסביר כי רצוי לערוך ניסיון במתן יומי של 50 מ”ג DHEA בנשים המקבלות טיפול בתחליפי גלוקו-קורטיקואידים ומינרלו-קורטיקואידים, אך עדיין חשות כי איכות חייהן ירודה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה