משפחה

פגיעה קוגנטיבית בחולות סרטן שד איננה נגרמת בהכרח בשל הכמותרפיה (Cancer)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, ביותר משליש מהנשים החולות בסרטן שד עלולה להופיע פגיעה קוגנטיבית בדרגה כלשהי לפני קבלת כמו-תרפיה סיסטמית. לדברי החוקרים, הממצאים מעידים כי המחלה עצמה, או מצבים הנובעים ממנה, עלולים להיות הגורמים לתופעה המכונה “chemobrain”.

החוקרים מסבירים כי כמותרפיה נקשרה עם שינויים בתיקפוד הקוגנטיבי בנשים החולות בסרטן שד, אך כמעט ולא התחשבו במדידות של התיפקודים הנוירו-פסיכולוגיים שנערכו לפני הטיפול.

החוקרים בדקו נתונים שנאספו בשלושה מחקרים שונים שבדקו את השפעת הטיפול ההורמונלי והטיפול הכמותרפי על התיפקוד הקוגנטיבי בנשים הסובלות מסרטן שד ללא גרורות, שכולן עברו הערכה נוירו-פסיכולוגית מקיפה לפני הטיפול.

החוקרים מדווחים כי כ-35% מהנשים סווגו כבעלות תיפקוד קוגנטיבי כללי פגום לפני תחילת הכמותרפיה. שינויים הופיעו בעיקר ביכולות הלמידה המילולת והזיכרון המילולי, כמו גם במדד אחד של מהירות ותשומת הלב בעיבוד הפסיכו-מוטורי.

הדיווח מעיד כי כרבע מהנשים דיווחו על סימפטומים של חרדה ו/או דיכאון המספיקים לגרום לסיווג של מצוקה קלינית בעלת-משמעות. בנשים אלה נמצאה גם סבירות מוגברת להופעת פגיעה קוגנטיבית.

החוקרים מציינים כי הנשים שבהם הופיעה פגיעה קוגנטיבית לא נבדלו משמעותית מבחינת גיל, רמת השכלה, או משתנים אחרים הקשורים בדמוגרפיה, במחלה, או בטיפול. אולם, נשים בגיל הבלות, ללא היסטוריה של קבלת טיפול בתחליפי הורמונים, או שעברו ניתוח לכריתת שד או להסרת גוש, נמצאו בסיכון כפול להופעת פגיעה קוגנטיבית, בהשוואה לנשים ללא מאפיינים אלה.

בראיון, אמרה החוקרת הראשית, ד”ר Meyers, כי תופעת ה-chemobrain היא אמיתית, היא עלולה להגרם בשל הסרטן, בשל הטיפול בסרטן, או בשל מצבים אחרים הקשורים במחלה (אנמיה גבולית, בעיות בתפקוד בלוטת התריס, וכו’), והיא ניתנת לטיפול.

היא מייעצת לחולות לדווח לרופא על התופעה, שכן קיימים מספר דברים העלולים להיות לגרום לסימפטומים, ולכן זיהוי מקור הבעיה והסיבה לבעיה חשוב לצורך ההתערבות. היא מוסיפה כי קיימות כמה התערבויות לעיכוב השפעת הסימפטומים השליליים על יכולת התיפקוד של החולות.

היא מסכמת כי כיוון המחקר כיום הוא חיפוש האופן שבו מתפתחים הסימפטומים הללו, ואצל מי הם מופיעים (הרגישות הגנטית, התגובה הדלקתית הנגרמת על-ידי התגובה החיסונית לסרטן, ייצור חומרים על-ידי התאים הסרטניים, וכו’), כך שיתאפשר פיתוח של טיפול יעיל ומכוון.

Cancer 2004.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה