משפחה

ביטוי הגנים בתאי האפיתל בדרכי הנשימה משתנה בעקבות עישון סיגריות (Proc Natl Acad Sci)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה עישון סיגריות משנה את ביטוי הגנים בתאי האפיתל בדרכי הנשימה, וחלק מן השינויים אינם מתוקנים עם הפסקת העישון.

החוקרים מסירים כי כמה מחקרים דיווחו כיצד משפיע עישון סיגריות על תאי האפיתל בדרכי הנשימה או כיצד משתנים השינויים המושרים על-ידי העישון עם הפסקת העישון.  

החוקרים השתמשו במערכיביטוי גני מצפיפות גבוהה בכדי לזהות גנים המבוטאים באופן נורמלי בתאי האפיתל של דרכי הנשימה בבני אדם שהופקו באמצעות ברונכו-סקופיה ובכדי לקבוע כיצד משתנה הביטוי הגני בעקבות עישון סיגריות והאם השינויים הפיכים כאשר מופסק העישון.

ב-34 מעשנים בהווה נמצאו 97 גנים המבוטאים באופן שונה בהשוואה לאנשים שמעולם לא עישנו. על-פי התוצאות, עלה ביטויים של גנים המעורבים בבקרת דחק אוקסידנטי ומטבוליזם של גלוטטיון, במטבוליזם ובהפרשה של חומרים קסנו-ביוטיים, וכן של כמה גנים המוכרים כאונקוגנים. ביטויים של גנים המעורבים בבקרת תהליך הדלקת ושל גנים המוכרים כ-tumor suppressor genes פחת.

החוקרים מדווחים כי השינויים בביטוי הגני נמצאו בהתאמה עם החשיפה המצטברת לסיגריות, אך לגיל ולמין הנבדק נמצאה השפעה קטנה על השינויים המושרים על-ידי עישון.

החוקרים מציינים כי מעשנים שחדלו לעשן לפחות שנתיים לפני המחקר נטו להמצא בקבוצת הביטוי של הנבדקים שמעולם לא עישנו, ואילו נבדקים שחדלו לעשן בתקופה סמוכה יותר לביצוע המחקר נטו להראות ביטוי דומה יותר למעשנים הנוכחיים.

הדיווח מעיד כי 13 גנים לא חזרו לרמות הבטוי הנורמליות בקרב הנבדקים שעישנו בעבר אפילו כעבור 20-30 שנים מזמן הפסקת העישון. בקרב הגנים הללו נכללים כמה גני tumor suppressor genes פוטנציאליים שרמתם הופחתה לצמיתות וכמה גנים המוכרים כאונקוגנים שרמתם עלתה באופן תמידי.

החוקרים מציעים כי הימצאותו של ביטוי לא-תקין של גנים מסוימים לאחר הפסקת העישון עשויה לספק יתרונות גדילה לתת-קבוצה של תאי אפיתל, דבר שיאפשר התפשטות והנצחה קלונלית של תאים אלה שנים לאחר הפסקת העישון. הם מוסיפים כי שינויים תמידיים אלו עשויים להסביר את הסיכון שנשמר להתפתחות סרטן ריאות גם במעשנים לשעבר.

בנוסף, הם מסכמים, תוצאות המחקר מעלות אפשרות כי פרופיל הביטוי הגנ יבדרכי הנשימה במעשנים עשוי לשמש כסמן ביולוגי להתפתחות סרטן ריאות.

Proc Natl Acad Sci USA 2004.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה