משפחה

טיפול באסטרוגן או בשילוב של אסטרוגן ופרוגסטין מעלה את הסיכון לדמנציה והפרעות קוגנטיביות בנשים מבוגרות (JAMA )

מחקר שבחן את מידת היעילות של טיפול הורמונלי בנשים פוסטמנאופזליות למניעת דמנציה, המתפרסם השבוע ב-JAMA , מצא שהטיפול ההורמונלי ,בין אם הוא מבוסס על אסטרוגן בלבד, או שילוב של אסטורגן ופרוגסטין, לא רק שאינו מפחית את הסיכון לדמנציה, אלא הוא אף מעלה אותו.

מחקר ה-WHIMS מצא כבר עלייה בסיכון לדמנציה הנובעת מטיפול באסטרוגן ממקור סוסי (conjugated equine estrogens (CEE) יחד עם ( medroxyprogesterone acetate (MPA , אך לא מצא קשר או השפעה להפרעות קוגנטיביות קלות (MCI ).

מטורת מחקר זה הייתה להשוות בין טיפול CEE בלבד, CEE יחד עם MPA על אפשרות לדמנציה ו-MCI במטופלות מבוגרות.  

כ-8,000 משתתפות, בנות 65 עד 79,  חולקו באופן רנדומלי וכפול סמיות למס’ קבוצות, כולל קבוצת פלצבו, טופלו ב-CEE בלבד, או בשילוב של CEE עם פרוגסטין למשך תקופה של עד כ-7 שנים.

בקבוצת האסטורגן בלבד הטיפול בוצע באמצעות 0.625 מ”ג ליום או פלצבו, ובקבוצת האסטרוגן והפרוגסטין המינונים היו של 0.625 מ”ג אסטרוגן, ו-2.5 מ”ג ליום של פרוגסטין. התוצאות העיקריות שנבחנו היו הסבירות לדמנציה, והפרעות קוגנטיביות קלות (MCI ).

נמצא שבקבוצת האסטורגן בלבד, 47 מטופחות אובחנו עם סבירות לדמנציה, מהן 28 היו מקבוצת ה-CEE ו-19 מקבוצת הפלצבו, מה שמצביע על סיכון יחסי של 1.49 למשתמשות באסטרוגן.

תוצאות אלה דומות לתוצאות שהתקבלו במחקר ה-WHIMS לקבוצת האסטרוגן והפרוגסטין שכללה 10,000 שנות מטופל, אשר בה 45 מטופלות באסטרוגן לעומת 22 בפלצבו אובחנו כדמנטיות בסבירות גבוהה. לאחר התאמה של משתנים נוספים, יחס הסיכון שהתקבל לדמנציה במחקר ה-WHIMS היה 1.76 בקבוצה זו.

ניתוח התוצאות לגבי MCI מצא יחס סיכון יחסי של 1.77 למשתמשות באסטרוגן בלבד (התוצאה הייתה עם p=.2 ולכן לא מובהקת סטטיסטית), ושל 2.19 עם מובהקות סטטיסטית לקבוצה שטופלה באסטרוגן והפרוגסטין במשולב, על בסיס ה-WHIMS.

במחקר זה 76 מטופלות אובחנו כסובלות מ-MCI בקבוצת ה-CEE (אסטרוגן בלבד) ,לעומת 58 מקבוצת הפלצבו, יחס של סיכון יחסי של 1.34 עם מובהקות סטטיסטית.

בקבוצה שטופלה בשילוב של אסטרוגן ופרוגסטין יחס הסיכון היחסי היה דומה ועמד על 1.25 . בקבוצת האסטרוגן בלבד, 93 מטופלות שטופלו באסטרוגן בלבד אובחנו כסובלות כנראה  מדמנציה או MCI , לעומת 69 נשים מקבוצת הפלצבו – יחס סיכון של 1.38 , מובהק סטטיסטי.

החוקרים מסכמים שטיפול באסטרוגן בלבד לא הפחית את הסיכון לדמנציה או ל-MCI אלא העלה אותו. כך גם לגבי הטיפול בשילוב של אסטרוגן ופרוגסטין. אי לכך, טיפול בהורמונים למניעת דמנציה או הפרעות קוגנטיביות בנשים בגיל 65 או מבוגרות יותר – אינו מומלץ.

JAMA. 2004;291:2947-2958.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה