משפחה

תגובה למאמרה של פרופ’ איש שלום בנושא הסידן האמורפי/מאת דר’ יגאל בלום

אוסטיאופורוזיס

להלן התייחסותו של דר’ יגאל בלום, סגן נשיא למחקר ופיתוח של אמורפיקל למאמר האורח של פרופ’ איש שלום :

1.      המאמר של איש-שלום הינו המשך ישיר להתקפותיה הפומביות על המוצר דנסיטי , המכונה להלן סידן האמורפי. המוצר המותקף ע”י איש-שלום נמכר בישראל, לעת עתה בשוק החופשי, כתוסף מזון, שאיננו מחייב הוכחות פרה-קליניות וקליניות. לרוב התוספים בשוק אין שום פעילות מוכחת, כולל הוכחות פרה-קליניות וקליניות. לעומת זאת, חברת אמורפיקל המייצרת את המותג דנסיטי,  השקיעה בשנים האחרונות למעלה מ 100 מיליון (מתוכם 10 מיליון   מהמדען הראשי), לביצוע מחקרים,  על מנת להוכיח את האפקטיביות של הסידן הפחמתי האמורפי (Amorphous Calcium Carbonate, ACC) הן כתוסף תזונה והן כתרופה.

2.      חובתה המקצועית של איש שלום בבואה לפרסם מאמר זה, היא  לציין, כי לאיש שלום ולחברת אמורפיקל, היו קשרי עבודה ומחקר קודמים. הפרופ’ ביצעה עבור החברה שני מחקרים קליניים, ובהמשכם הועלו רעיונות למחקרים נוספים ע”י  איש שלום. היחסים בין הצדדים על שרטון בשל מחלוקת כספית.

3.      לכן תמוהה טענתה של איש-שלום, כי לא בוצעו, או מבוצעים, מחקרים נוספים להוכחת הפעילות הקלינית ומנגנוני הפעולה של סידן אמורפי . איש שלום התחמקה מאזכור (א) מחקרים פרה-קליניים (לא בבני אדם) שפורסמו ולא פורסמו [1,2] ו-(ב) מחקרים קליניים שנערכים [3,4], ועדיין לא פורסמו בספרות המקצועית. תמוהה במיוחד התעלמות הפרופסורית ממחקר קליני נוסף (בבני אדם),  התומך במובהק בהצהרות אמורפיקל לספיגה גבוהה פי שניים או יותר של הACC לעומת תוספי תזונה ידועים אחרים (אותם מספקים לחולים גם במקרים קליניים קשים). המחקר בוצע בבית החולים רמב”ם, תוכנן ובוצע, עד לפרישתה, ע”י חוקרת רפואית ידועת שם – פרופ’ צופיה איש-שלום:[3]

·         המחקר בוצע על חולי היפופרתירואידיזם, מחלה נדירה וקשה, בה החולים אינם מייצרים את הורמון הPTH, המפקח על מנגנון ספיגת ותפקוד הסידן בגוף. חולים אלה חייבים לקחת כמויות גבוהות של סידן ביום במשך כל חייהם, כדי לשמור על רמת סידן נורמלית בדם עם תופעות לוואי קשות. כל משתתפי הניסוי הצליחו לשמור על רמות סידן טובות בדם, כאשר קיבלו, סידן אמורפי (דנסיטי) בכמות של 50% מכמות הסידן שצרכו עד לניסוי, בהשוואה לתוספים אחרים!

·         בעקבות מחקר זה, אישרה סוכנות המזון והתרופות האמריקאית (ה(FDA לאמורפיקל להמשיך את המחקר בפאזה שניה ושלישית, מחקר רב-מרכזי במסלול “מחלות יתומות”, האמור להתחיל השנה בארה”ב ואירופה. יודגש, שמשתתפי הניסוי ברמב”ם, עדיין מקבלים ומשתמשים בדנסיטי כמוצר מועדף ומדווחים על שיפור דרמטי בתופעות הלוואי.

4.      עוד גילוי נאות, שאינו מופיע במאמר של איש שלום, היה מחקר נוסף, בו הייתה מעורבת היא עצמה. מדובר במחקר בבני אדם, שהתמקד בשיכוך כאבים עקב שברים אוסטאופורוטיים בעמוד השדרה, ע”י מתן סידן אמורפי. הניסוי הופסק לאחר שהחברה המממנת (לא אמורפיקל , אלא צד שלישי) החליטה לסגור את מחקריה הקליניים בארץ.

5.      פרופ’ איש שלום אף הציעה לאמורפיקל לקיים מחקרים נוספים בתחומי היפופרתירודיזם ואוסטיאופורוזיס. אלה לא יצאו לפועל כתוצאה מאי הסכמה עם דרישותיה הכספיות.. בנוסף, גם לאחר סיום עבודתה המשותפת עם החברה, ביקשה הפרופ’ איש שלום וקיבלה טבליות דנסיטי לטיפול במשפחתה.

6.      פרופ’ איש שלום, הוזמנה מספר פעמים על ידי אמורפיקל להיפגש עם חוקריה תוך התחייבות לפרוש בפנייה את המחקרים המקיפים שבידי החברה, ובכלל זה מידע חסוי. מסיבות השמורות עמה, סירבה איש שלום להזמנה, אך התמידה לתקוף, ואף להכפיש, את החברה והמוצר.

7.      במאמרה, כותבת איש שלום: “סידן אמורפי הנו סידן קרבונט, כלומר תכשיר זהה לתכשיר שמשווק בזול על ידי קופות החולים”. יש במשפט זה יותר מאשר הטעיית האדם הסביר. גם איש שלום יודעת זאת ומיד לאחר מכן מסבירה את השוני בין השניים. ההבדל הכימי, המבני, והגבישי בין השניים הוא תהומי, ואמורפיקל תשמח לפרסם כתבה נפרדת ומפורטת בנושא. יצוין, שהבדלים אלו נחקרו במשך 100 השנה האחרונים בתחומי הגיאולוגיה והחומרים, אך רק לאחרונה החלו להופיע דיווחים (כולל של אמורפיקל) על השימוש הייחודי שהעולם הביולוגי עושה עם חלקיקים ננומטריים של סידן אמורפי (ACC).[5]

8.      השוני המהותי בין פעילות כימית וביולוגית של הסידן קרבונט אמורפי לזה הגבישי, הוא זה שהוביל לגילויים של חברת אמורפיקל לגבי העליונות הביורפואית של ACC, החומר הפעיל בדנסיטי, כנגד שאר תוספי הקלציום, ובשימושים רפואיים עליהם הגנה החברה במעל 20 בקשות עולמיות לפטנטים. לענייננו, חשוב להדגיש את המחקרים שהוכיחו את יעילותו של הסידן האמורפי:

·         פורסם מאמר של פרופ’ נחום וייסמן מאיכילוב לגבי ניסוי בזמינות ביולוגית של סידן אצל נשים. הזמינות הביולוגית הממוצעת של טבליות קלציום קרבונט אמורפי הייתה פי 2 בקיבה מלאה. אצל מטופלת אחת שנטלה את המוצר על קיבה ריקה, הזמינות הביולוגית הייתה פי 4.6.[6]

·         במחקר פרה-קליני שהתפרסם לגבי מניעה של אוסטאופורוזיס, שבוצע באונ’ בן גוריון בנגב בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת פרדו בארה”ב עם פרופ’ קוני וויבר, הוכח, שהסידן האמורפי היה טוב יותר במניעת אוסטאופורוזיס ממוצרי שוק אחרים. במחקר הוכח, כי הסידן האמורפי מנע אוסטאופורוזיס בעמוד השידרה

ב 70% יותר, וכי חוזק העצם טוב יותר ב 35%, בהשוואה לקלציום קרבונט של פייזר וקלציום ציטראט של GNC. [2]

·         מחקר פרה-קליני נוסף בטיפול באוסטאופורוסיס שנעשה באוניברסיטת בן גוריון, הראה, שטיפול בסידן אמורפי במשך 4 חודשים, העלה את צפיפות העצם בעמוד השדרה ב 39% וב 22% בירך, לעומת סידן  קרבונט גבישי. שילוב של סידן אמורפי עם אלנדרונט (ביספוספונט (הניתן כתרופה לחולי אוסטאופורוזיס), העלה את צפיפות העצם ב 105%.[7] זאת בהשוואה לשילוב האלנדרונט יחד עם סידן קרבונט גבישי ,שהעלה רק ב 72% (פער של 46% באפקטיביות של דנסיטי!!).

9.      בהקשר למחקר בחלל, שכה העלה את חמתה של איש שלום, ואותו היא תוקפת ומכפישה: “עבודה זו שנעשתה על ידי תלמידת תיכון……” יש לומר:

·         באמורפיקל,  נעשו מספר מחקרים בתאי גזע מזנכימליים  על ידי צוות חוקרים מהשורה הראשונה, ובראשם פרופ’ אברהם שחר ז”ל (חוקר ידוע שם שפרסם מאות מאמרי מחקר), בשיתוף פעולה עם ד”ר רחל גויטע , ד”ר נועה רובין , ו ד”ר עפרה זיו. הוכח שהסידן האמורפי משפר את גידול ואיכות התאים האוסטובלסטיים, בסדר גודל של 1000% (פי 10 ויותר) לעומת קבוצת הביקורת.

·         בנוסף, נעשו באמורפיקל מאות ניסויים נוספים בתחום של מדיות תאים, תאי גזע, עצבים ושרירים, וכן ניסויים פרה-קליניים בנושאים שונים.

·

·         על סמך תוצאות מחקרים אלה, מתוך כ- 100 פרויקטים שהוגשו לקרן רמון וסוכנות

החלל הישראלית, שחלקם מומנו ע”י חברות תרופות ואוניברסיטאות, נבחרו רק 3

פרויקטים וביניהם: “השפעת הסידן האמורפי על גידול תאים אוסטאובלסטים

בחלל”. ניסוי זה נחל הצלחה גדולה, והוכח שהתאים האוסטאובלסטים בחלל גדלו

טוב יותר מכל ניסוי אחר שנעשה.

בעקבות כך, התקיים ביקור של שני אסטרונאוטים אמריקאים במפעל אמורפיקל בערבה בתאריך 3.9.18, כדי להבין את מנגנון פעילות החומר.   שמות האסטרונאוטים: Garrett Reisman, Leland Melvin (Chemist) Prof.

·         את הניסויי בחלל הובילה הגב’ אורית אקר (MSc), מנהלת מחקר ופיתוח בתחום תרביות תאים. הגב’ אקר היא בעלת ניסיון מקצועי של 24 שנים בפיתוח מוצרים ובתרביות תאים. גידול תאי גזע מזנכימליים.

·         לסיום, הפרופסורית משתמשת בטקטיקת הטעיה לשם הפחדה, כשהיא משווה את שיפור פעילות התאים האוסטאובלאסטיים בנוכחות הסידן האמורפי, שאיננו  מלווה בתופעות לוואי בריאותיות, לשיפור  בגידול בנוכחות סטרואידים (דקסמטזון), הידועים גם בתופעות ההרסניות שלהן.

10.  איחוי שברים ושברי מאמץ . רופאי צה”ל מנפיקים את דנסיטי ללוחמים הסובלים משברי מאמץ. חיילים הנוטלים דנסיטי מדווחים על שיפור מהיר במצבם. מחלקת השיקום של משרד הביטחון מספקת את דנסיטי לנכי צה”ל. יצוין, כי לא היה לאמורפיקל או מי מטעמה  קשר עם גורמי משרד הבטחון כדי להשפיע בנושאים אלה. ההחלטות נעשו, לאחר שהמוצר הוכיח את עצמו בלא מעט התנסויות. אמורפיקל תשמח לאשש את הדיווחים במחקר קליני מסודר עם חיילים ואזרחים, הסובלים משברי עצמות והליכה.

11.  ועוד בנושא קלציום ורפוי עצם. רופאים וטרינאריים ידועים מאיטליה וישראל, ד”ר אלברטו מגי מאיטליה, וד”ר עמוס פרישלינג מישראל, השלימו בהצלחה טיפול ACC בסוסי ספורט איטלקיים, שסבלו משברים או ציסטות בעצמות הרגליים. מדובר בסוסים העולים מאות אלפי דולרים, שהיו מועמדים להמתת חסד, מאחר ולא קיים טיפול תרופתי אחר במצבים אלו, הכאבים קשים, ויכולת התנועה של סוסים אלו מוגבלת ביותר. מחקר זה מהווה נדבך נוסף להוכחות המצטברות ליתרונות בשימוש הACC לריפוי עצם, מה גם שבמקרה זה, ניצלו חייהם של בעלי החיים המטופלים. לאור ההצלחה חסרת התקדים, תצא בקרוב תרופה לטיפול בסוסים ובעלי חיים עם שברים ומחלות עצם.

12.  טיפול בסרטן. בימים אלה נערך ניסוי קליני פורץ דרך, בו מקבלים חולי סרטן סופניים (שלב 4) מנות גבוהות של סידן אמורפי. מדובר במטופלים, שתוחלת חייהם המשוערת היא חודשיים עד שלושה, והטיפולים המאושרים כיום בתחום האונקולוגי לא עזרו להם, או הפסיקו להשפיע. המחקר מתנהל במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים והוא מתועד ברשימות הFDA האמריקאי[5] .המחקר פעיל ועדיין מקבל חולים חדשים העונים לקריטריונים, שנקבעו בפרוטוקול הניסוי. בימים אלה מתוכננים להתחיל ניסויים בחולי סרטן שלב 4 במספר מרכזים בעולם. המחקר החל לאחר ניסויים פרה קליניים רבים, בהם הוכח כי חל שיפור חיובי משמעותי בממדי הגידול של סרטן ריאות והתוצאות היו זהות לטיפול עם סיספלטין (תרופה כימותרפית ידועה). כמו כן, הוכחה שרידות של מעל ל 80% בניסוי פרה-קליני בסרטן השד מפושט, לעומת הישרדות נמוכה בקבוצת הביקורת.

המחקר החל לאחר תיעוד אנקדוטי של מקרים בהם, בעקבות לקיחת כמויות גבוהות של ACC, שופרו פלאים, או נעלמו, סימפטומים ומרקרים של חולי סרטן סופניים. אמורפיקל החלה במחקר מתוך השקפה, שמדובר במחויבות ערכית של הח?ברה כלפי חולים סופניים, ש”הרפואה ויתרה עליהם”, לאור ההצלחות בטיפולים האנקדוטיים. חברות ענק בתחום, נמנעות מ”מחקרי חמלה” בשלבים חסרי תקווה אלו, על מנת להימנע מסטטיסטיקת הצלחה נמוכה.

13.  פוריות . התבצעו מחקרים בנושא ספירות זרע ו- IVF בשיתוף פעולה עם אחד המומחים הגדולים בעולם בתחום הפוריות, והוכח שכמות הזרע שנחשפה  ל- ACC הייתה עד פי 10 טובה יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת עם סידן כלורי ועם מדיות מסחריות ללא הוספת הACC .

14.  בתחום של גידול עוברים, נבדקו מעל 3,000 עוברים של עכברים על ידי ד”ר אמיר ערב , באמצעות מיטב המדיות המקובלות בעולם. הוכח, שהוספת ה ACC למדיות העלתה את איכות העוברים, כמותם וזמן ההבשלה שלהם עד פי 2.7 יותר , לעומת קבוצת הביקורת שלא קיבלה סידן אמורפי.

15.  חברת אמורפיקל ,מפעילה מפעל מודרני בערבה עם דגש על גאווה ציונית:

·         אמורפיקל גאה בפריצות הדרך המדעיות הקשורות לסידן האמורפי ((ACC.

·         אמורפיקל שואפת למקד את הייצור בישראל ובערבה, ולהשאיר את החברה כישראלית.

·         החברה רואה חשיבות בשימור הקניין הרוחני עם מעל ל-20 משפחות פטנטים ובקשות פעילות לפטנטים.

·         החברה קיבלה ומקבלת עדויות ומשובים רבים מרופאים, מטפלים וצרכנים, אשר מטפלים וצורכים את דנסיטי. כל המשובים, כמוהם העדויות, מדברים בשבחו של המוצר ואיכותו. הצרכנים ברובם הם קליינטים חוזרים.

·         המוניטין והצלחת דנסיטי בקרב רופאים, מטפלים וצרכנים נובעים, בראש ובראשונה, מיכולת המוצר לייצר שינוי בריאותי.

·         מדעני אמורפיקל ישמחו להיפגש עם רופאים בתחומים שונים במעבדות החברה, או במחלקות הרפואיות, ולהציג בפניהם את המחקרים, תוך שמירת החסיון.

16.  אמורפיקל מבקשת להבהיר, שכחברה קטנה עם משאבים כספיים מצומצמים, היא נוקטת במדיניות של המעטת הפרסום ברמה עולמית בשלב זה, טרם קבלת אישור בלעדי מהרשויות המתאימות  (בעיקר הFDA האמריקאי) לביצוע ניסויים קליניים והפצת המוצר. זאת, במטרה לדחות עד כמה שאפשר את כניסתן של חברות פארמה ענקיות ועתירות משאבים לתחום.

בברכה,

דר’ יגאל בלום

סגן נשיא למחקר ופיתוח

אמורפיקל

למאמר האורח של פרופ’ צופיה איש שלום בנושא אמורפיקל הקליקו כאן

References

[1]   Oren E Meiron, Elad Bar-David, Eliahu D Aflalo, Assaf Shechter, David Stepensky, Amir Berman, and Amir Sagi, Solubility and Bioavailability of Stabilized Amorphous Calcium Carbonate, Journal of Bone and Mineral Research, 26 (2011) pp 364372.

[2]   Galit Shaltiel, Elad Bar-David, Oren E. Meiron, Eitan Waltman, Assaf Shechter, Eliahu D. Aflalo, David Stepensky, Amir Berman, Berdine R. Martin, Connie M. Weaver, and Amir Sagi, Bone Loss Prevention in Ovariectomized Rats Using Stable Amorphous Calcium Carbonate, Health, 5 (2013) pp 18-29.

[3]   A Study Comparing Amorphous Calcium Carbonate (ACC) Versus Crystalline Calcium CCS) in Hypoparathyroidism Patients (AMCS009), https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01815021?term=Amorphous+calcium+carbonate&rank=4

[4]   The Effect of Amorphous Calcium Carbonate (ACC) Treatment on Function and Welfare Improvement in Late-stage Solid Cancer Subjects,  https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03582280

[5]   Shmuel Bentov, Simy Weil, Lilah Glazer, Amir Sagi and Amir Berman, Stabilization of Amorphous Calcium Carbonate by Phosphate Rich Organic Matrix Proteins and by Single Phosphoamino Acids, Journal of Structural Biology 171 (201 0) pp 207-215.

[6]   Nachum Vaisman, Galit Shaltiel, Michal Daniely, Oren E Meiron, Assaf Shechter, Steven A Abrams, Eva Niv, Yami Shapira, and Amir Sagi, Increased Calcium Absorption from Synthetic Stable Amorphous Calcium Carbonate: DoubleBlind Randomized Crossover Clinical Trial in Postmenopausal Women, Journal of Bone and Mineral Research, 29 (2014) pp 22032209.

[7]   Amorphicals Preclinical Report: ACC Effect with and without Alendronate (ALN) on Bone Metabolism in ovariectomized Rats (December 2011).