משפחה

יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי עשוי להביא לעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם (JAMA Neurol.)

בנשים עם יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת JAMA Neurology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים, אי-ספיקת לב, מחלת לב איסכמית, אירוע מוחי/התקף איסכמי חולף, סוכרת מסוג 2 ויתר לחץ דם בנשים עם יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי, בהשוואה לסיכון בנשים בגיל ומדד מסת גוף תואמים, ללא יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי.

מחקר העוקבה כלל נתונים לאורך 28 שנים, בין ינואר 1990 ועד ינואר 2018, מרשת THIN (The Health Improvement Network), מאגר נתונים ארצי של רשומות רפואיות ממוחשבות בבריטניה. החוקרים התמקדו ב-2,760 נשים עם יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי, להן התאימו באקראי עד 10 ביקורות (27,125 נשים) לפי גיל ומדד מסת גוף.

התוצא העיקרי היה משלב של כל מחלה קרדיווסקולארית (אי-ספיקת לב, מחלת לב איסכמית ואירוע מוחי/התקף איסכמי חולף) ותוצאים משניים כללו כל אחד מהתוצאים הקרדיווסקולאריים, סוכרת מסוג 2 ויתר לחץ דם.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לביקורות, בנשים עם יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי תועד סיכון אבסולוטי גבוה יותר לכלל התוצאים הקרדיווסקולאריים (יחס סיכון מתוקן של 2.10, p<0.001). מהנתונים עלה כי יחסי הסיכון המתוקנים עמדו על 1.97 לאי-ספיקת לב, 1.94 למחלת לב איסכמית, 2.27 לאירוע מוחי/התקף איסכמי חולף, 1.30 לסוכרת מסוג 2 ו-1.55 ליתר לחץ דם.

היארעות יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי בנשים עלתה למעלה מפי שלוש בין 2005 עד 2017, מ-2.5 ל-9.3 ל-100,000 שנות-אדם. בדומה, שיעורי הימצאות יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי עלו באותה תקופת זמן, מ-26 ל-79 מקרים ל-100,000 נשים. ההיארעות של יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי הייתה גבוהה יותר משמעותית בנשים עם מדד מסת גוף של מעל 30.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התוצאות מצביעות על סיכון גבוה כפליים למחלות לב וכלי דם בחולים עם יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופטי, רמז לכך שייתכן ומדובר בהפרעה מטבולית סיסטמית וכי נדרש איזון הדוק של גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

JAMA Neurol. Published online July 8, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה