משפחה

פעילויות המובילות לגירוי מנטאלי עשויות להפחית את הסיכון לליקוי קוגניטיבי (Neurology)

מממצאים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology עולה קשר בין היקף הפעילויות הגורמות לגירוי מנטאלי במבוגרים לאורך החיים ובין הסיכון לירידה בזיכרון על-רקע גיל מתקדם. החוקרים קבעו כי הקפדה על מספר רב של פעילויות המובילות לגירוי מנטאלי, בפרט בגיל מתקדם, מלווה בסיכון מופחת לליקוי קוגניטיבי קל בקרב קשישים בקהילה.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם קיים קשר בין תזמון, מספר ותדירות פעילויות גירוי מנטאלי בגיל העמידה ובגיל מבוגר ובין הסיכון להיארעות ליקוי קוגניטיבי קל. לצורך כך, הם השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שהתבסס על משתתפים במחוז אולמסטד במינסוטה. המדגם כלל 2,000 משתתפים בגילאי 70 שנים ומעלה, אשר לא סבלו מליקוי קוגניטיבי בתחילת המחקר והיו במעקב חציוני של חמש שנים. המשתתפים השלימו שאלונים עצמיים להערכת מועד, מספר ותדירות העיסוק בפעילויות מנטאליות (קריאת ספרים, שימוש במחשב, פעילויות חברתיות, משחקים, פעילויות אומנות) בתחילת המחקר.

מהנתונים עולה כי הסיכון להיארעות ליקוי קוגניטיבי קל היה נמוך משמעותית בקרב אלו שעסקו בפעילויות חברתיות (יחס סיכון של 0.80) ושיחקו משחקים (יחס סיכון של 0.80), הן בגיל מבוגר והן בגיל העמידה. השימוש במחשב לווה בסיכון מופחת ללא תלות במועד הפעילות, בין אם מדובר היה בגיל העמידה בלבד (יחס סיכון של 0.52), בגיל מבוגר בלבד (יחס סיכון של 0.70) או בשתי התקופות (יחס סיכון של 0.63). פעילויות אומנות לווה בסיכון מופחת להיארעות ליקוי קוגניטיבי קל רק כאשר נערכו בגיל מבוגר, אך לא בגיל העמידה (יחס סיכון של 0.58).

יתרה מזאת, עיסוק במספר רב של פעילויות בגיל מבוגר לווה בסיכון מופחת משמעותית להיארעות ליקוי קוגניטיבי קל: עיסוק בכל שתי פעילויות קוגניטיביות לווה בירידה של 28% בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל; עיסוק בשלוש פעילויות קוגניטיביות לווה בירידה של 45% בסיכון הנ”ל; בקרב אלו שעסקו בארבע פעילויות נרשמה ירידה של 56% בסיכון לליקוי קוגניטיבי ועיסוק בכל חמש הפעילויות לוותה בירידה של 43% בסיכון להידרדרות התפקוד הקוגניטיבי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקפדה על פעילויות קוגניטיביות לאורך החיים, בפרט בגיל מבוגר, עשוי לסייע בהגנה מפני הידרדרות תפקוד הזיכרון והתפתחות ליקוי קוגניטיבי קל בגיל מבוגר.

Neurology 2019

לידיעה ב-MedPage Today

הערת מערכת:

אתם מוזמנים לעיין בתחקיר שערכנו בנושא דמנציה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה