משפחה

תכנית הדרכת הורים בלבד עשויה לסייע לילדים עם השמנה לרדת במשקל (Pediatrics)

תכנית התערבות המיועדת להורים בלבד עשויה לסייע במאמצי ירידה במשקל של ילדים לפני גיל בית-ספר הסובלים מהשמנה. במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים החוקרים כי תכנית זו נמצאה יעילה יותר מטיפול סטנדרטי הכולל את ההורים והילדים ומתמקד בשינוי אורחות חיים.

החוקרים גייסו משפחות ממחוז שטוקהולם, שכללו ילדים בגילאי 4-6 שנים וסבלו מהשמנת-יתר. המשתתפים חולקו באקראי לתכנית התערבות להורים בלבד (מפגשים שבועיים לאורך עשרה שבועות), עם או ללא מפגשים נוספים, או לטיפול סטנדרטי.

התכנית המיועדת להורים בלבד כללה 10 מפגשים שבועיים בני 90 דקות עם דיאטנית מוסמכת, תוך התמקדות בתמיכה בגישות הורות חיובית לשיפור התקשורת בין הילד וההורה, מתן עצות אודות הרגלי תזונה בריאה ופעילות גופנית, כמו גם טכניקות לבקרה רגשית. מפגשים נוספים כללו שיחות טלפון בנות 30 דקות אחת ל-4-6 שבועות לאורך תשעה חודשים.

הטיפול הסטנדרטי התבסס על תכנית הפעולה בנושא השמנה בילדות במחוז שטוקהולם. הורים וילדים לקחו חלק בטיפול יחדיו, וזה כלל לפחות ארבעה מפגשים בני 30 דקות לאורך 12 חודשים; המפגש הראשון והאחרון נערכו עם רופא ילדים והיתר נערכו עם אחות, כאשר בחלק מהמקרים בוצעה הפניה לדיאטנית או פיזיותרפיסט.

מדגם המחקר כלל 174 ילדים (56% בנות) ואת ההורים שלהם, כאשר 44 לקחו חלק בתכנית להורים בלבד עם מפגשים נוספים, 43 לקחו חלק בתכנית להורים בלבד, ללא מפגשי עזר ו-87 נכללו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

לאחר שנה אחת, בקרב ילדים בקבוצת הטיפול להורים בלבד נרשמה ירידה גדולה יותר בממוצע סטיות התקן (Z score) של מדד מסת הגוף (0.30), בהשוואה לאלו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (0.07).

בהשוואת שלוש הקבוצות, שיפור במשקל הגוף זוהה רק בקבוצת ההתערבות שכללה הדרכת הורים בלבד בשילוב עם מפגשים נוספים (0.54-, רווח בר-סמך 95% של 0.77- עד 0.30-). בקבוצה זו נרשם סיכוי גבוה פי 4.8 להשגת שיפור בעל חשיבות קלינית של לפחות 0.5 נקודות בממוצע סטיות התקן של מדד מסת הגוף, בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

ממצאי המחקר תומכים בתוצאות מחקרים קודמים שתמכו בהתערבויות הממוקדות בהורים בלבד, ללא מעורבות הילדים, כחלק מהמאמצים להתמודד עם השמנה בילדים קטנים.

Pediatrics 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.