משפחה

רמה גבוהה יותר בדם של חומצות שומן מסוג Omega-3 קשורות בירידה באי ספיקת לב. (JACC Heart Failure)

רמה גבוהה בדם של חומצות שומן הנמצאות בשמן דגים נקשרו עם ירידה בסיכון לאי ספיקת לב – עם או ללא ירידה במקטע פליטה (HFrEF או HFpEF). כך על פי מחקר ה MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis). אשר פורסם ביולי 2019 ב JACC: Heart Failure.

מחקרים קודמים הציעו כי חומצות השומן מסוג omega3 PUFA: EPA ו DHA (docosahexaenoic acid) קשורות בירידה בתחלואה קרדיווסקולרית. בעכברים הוכח כי EPA מונעת ירידה בתפקוד הקונטרקטילי של הלב במודל של HF.

מטרת ה MESA cohort היתה לבדוק האם רמה בדם של חומצת השומן EPA (eicosapentaenoic acid) קשורה בירידה בסיכון לאי ספיקת לב, עם או ללא ירידה במקטע פליטה (EF < 45% או EF > 45%)(

במחקר השתתפו 6,562 אנשים בני 45-84. רמת ה EPA נמדדה בתחילת המחקר. לאחר מעקב חציוני של 13 שנים, התפתחו 292 מקרים של אי ספיקת לב: 128 עם ירידה במקטע פליטה, וב 110 מקרים היה מקטע פליטה שמור. 54 אנשים היו עם מצב EF לא ידוע. % רמת ה EPA הממוצע באנשים ללא אי ספיקת לב היה 0.76%. רמתו היתה נמוכה יותר בחולי אי ספיקת לב (0.69%) (p=0.005). התאמת האנליזה לגיל, מין, מוצא, BMI, עישון, סכרת, יתר ל”ד, רמת ליפידים, טיפול תרופתי, ואלבומנוריה עדיין הראתה קשר הפוך בין רמת ה EPA (שנמדדה ב Log %EPA) לבין הסיכון לאי ספיקת לב. (HR 0.73, p=0.001). תוצאה זו לא היתה תלויה ב EF שמור או מופחת.

מסקנת החוקרים היתה כי רמה גבוהה בדם של EPA היתה קשורה בירידה בסיכון ללקות באי ספיקת לב הן עם ירידה במקטע פליטה והן עם מקטע פליטה שמור. החוקרים מדברים בעד נטילת תוסף תזונה של omega3 PUFA. החוקרים גם קוראים לביצוע מחקרים אקראיים, מתוכננים היטב ועם אוכלוסיית מחקר מספיק גדולה, על מנת לבסס את תוצאותיהם.

Predicting Risk for Incident Heart Failure With Omega-3 Fatty Acids From MESA. JACC Heart Failure. July 10, 2019.

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה