משפחה

האם שימוש תדיר בכדורי שינה עלול להביא לעליה בסיכון לדמנציה? (מתוך כנס ה-AAIC)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-Alzheimer’s Association International Conference עולה כי שימוש לעיתים תכופות בכדורי שינה עלול להביא לעליה בסיכון לליקוי קוגניטיבי בעתיד. החוקרים מארצות הברית מצאו כי במבוגרים שנטלו כדורי שינה נרשמה עליה של למעלה מ-40% בסיכון להתפתחות דמנציה לאורך 15 שנים, בהשוואה לאלו שהשתמשו בתרופות אלו לעיתים נדירות, או מעולם לא נטלו טיפול זה.

להערכת הקשר בין נטילת כדורי שינה ובין הסיכון לדמנציה, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 3,068 מבוגרים בקהילה ללא אבחנה של דמנציה, אשר היו בגילאי 70-79 שנים ממחקר Health, Aging, and Body Composition. המשתתפים דיווחו על הרגלי השימוש בכדורי שינה בין השנים 1997-1998 והיו במעקב עד 2013.

סך כולל של 147 משתתפים (4.8%) דיווחו על נטילת כדורי שינה בשלב מסוים (2-4 פעמים בחודש), 172 (5.6%) דיווחו על שימוש בכדורי שינה לעיתים קרובות (5-15 פעמים בחודש) או כמעט תמיד (16-30 פעמים בחודש).

בהשוואה לשחורים, בקרב לבנים תועדה שכיחות גבוהה יותר של שימוש בכדורי שינה לעיתים קרובות או כמעט תמיד (8% לעומת 3%). בקרב אלו שהשתמשו בכדורי שינה לעיתים קרובות יותר תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים והיסטוריה של מחלת לב כלילית ודיכאון.

במבוגרים שדיווחו על נטילת כדורי שינה לעיתים קרובות או כמעט תמיד נרשמה עליה של 43% בסיכון להתפתחות דמנציה, בהשוואה לאלו שמעולם לא השתמשו בכדורים אלו או דיווחו על שימוש לעיתים רחוקות בכדורי שינה.

בקרב משתתפים לבנים שדיווחו על שימוש תדיר בכדורי שינה תועדה עליה של 79% בסיכון לדמנציה. לא זוהה קשר דומה בשחורים ולא זוהו הבדלים מגדריים.

הקשר שזוהה במחקר לא היה תלוי בגיל, מין, רמת השכלה, מצב סוציו אקונומי, עישון, צריכת אלכוהול, מדד מסת גוף, תסמיני דיכאון, פעילות גופנית, מחלות רקע, גנוטיפ APOE 4 והפרעות שינה.

מומחים בתחום כותבים כי השימוש בכדורי שינה עשוי להוות גורם סיכון לליקוי קוגניטיבי בשלב מאוחר יותר. עם זאת, למרות שהמחקר הדגים קשר בין שימוש בכדורי שינה ובין ליקוי קוגניטיבי בהמשך, לא מדובר בעדויות המצביעות על קשר סיבתי ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

מתוך כנס ה-AAIC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה