משפחה

פרוטוקול MRI מהיר מזהה באופן מדויק ובעלות נמוכה מקרים של סרטן ערמונית (Eur Urol)

פרוטוקול מהיר של בדיקת MRI עשוי לזהות באופן מדויק ובעלות נמוכה מקרים של סרטן ערמונית בגברים, עם עליה מינימאלית בשיעור ביופסיות ערמונית, כך מדווחים חוקרים מהולנד במאמר חדש שפורסם בכתב העת European Urology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי על-מנת שבדיקות MRI יהיו זמינות יותר לגברים בסיכון לסרטן ערמונית בדרגה-גבוהה קיים צורך בפרוטוקולי MRI מהירים, פשוטים וזולים יותר. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להשוות את הדיוק האבחנתי של בדיקת MRI מהירה (Biparametric MRI, או bp-MRI מהירה) אל מול בדיקת bp-MRI סטנדרטית או בדיקת Multiparametric MRI) בזיהוי סרטן ערמונית בדרגה גבוהה בגברים בהם לא בוצעה ביופסיה של הערמונית.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 626 גברים ונערך בין פברואר 2015 ועד פברואר 2018. הגברים השלימו בדיקת MRI מהירה (bp-MRI) לפני ביופסיה, שני מומחים העריכו באופן סמוי את תוצאות הבדיקות ולאחר מכן הושלמה ביופסיה בהנחיית אולטרה-סאונד רקטאלי. בגברים עם ממצאים חשודים בבדיקת MRI רגילה גם הושלמה ביופסיית MRGB (MR-in-bore Biopsy).

התוצא העיקרי היה הדיוק האבחנתי של כל פרוטוקול לזיהוי סרטן ערמונית בדרגה גבוהה. תוצאים משניים כללו את ההבדל בשיעורי הימנעות מביופסיה, זיהוי סרטן ערמונית בדרגה נמוכה, זמן השלמת הבדיקה, ניתוח עקומת החלטה, הסכמה בין קוראים ועלויות ישירות.

החוקרים מדווחים כי הרגישות לזיהוי סרטן ערמונית בדרגה גבוהה של כלל הפרוטוקולים עמדה על 95% (180/190 מקרים). שיעורי הסגוליות עמדו על 65% (285 מבין 436 מקרים) עם בדיקת MRI מהירה ו-69% (299 מבין 436 מקרים) עם בדיקת bp-MRI ו-mp-MRI. עם בדיקת MRI מהירה זוהו 0.96% (6 מבין 626 מקרים) יותר מקרים של סרטן ערמונית בדרגה נמוכה. ניתן היה לחסוך ביופסיה ב-48% מהמקרים של בדיקת MRI מהירה וב-49% מהמקרים של בדיקת bp-MRI ו-mp-MRI.

בדיקת bp-MRI מהירה ובדיקת bp-MRI ניתנות לביצוע ב-8 ו-13 דקות, בהתאמה, במקום 16 דקות, בעלות נמוכה יותר. שיעורי ההסכמה בין קוראים עמדו על 90% עם בדיקת MRI מהירה ועל 93% עם פרוטוקול bp-MRI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי פרוטוקולי בדיקת MRI מהירה עשויים לשפר את זמינות בדיקות MRI של הערמונית ולהפחית עלויות רפואיות. במקרים של בדיקות bp-MRI מהירה מדובר בעלות של עליה בהיקף של כ-2% בשיעור הביופסיות ועליה של כ-1% בשיעורי אבחנת-יתר של סרטן ערמונית בדרגה נמוכה.

Eur Urol 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה