משפחה

מניעת אירועים מוחיים הינה הגישה הטובה ביותר להפחתת הסיכון לדמנציה (Alzheimer’s & Dementia)

שבץ

קבוצה עולמית של מומחים בנוירולוגיה פרסמה הצהרה הקוראת לנקוט מאמצים להפחתת היארעות דמנציה דרך תכניות למניעת אירועים מוחיים. המומחים מסבירים כי לשני המצבים גורמי סיכון דומים, הניתנים לטיפול, ויש עדויות רבות לפיהן מניעת אירוע מוחי עשויה למנוע גם חלק מהמקרים של דמנציה.

במאמר שפורסם בכתב העת Alzheimers & Dementia סוקרים הכותבים את האפידמיולוגיה והפתופיזיולוגיה של אירועים מוחיים ודמנציה וכוללים המלצות למניעה. הם מסבירים כי הציבור הרחב, ואף חלק מאנשי הרפואה, אינם מודעים לכך שהתוצא הנפוץ ביותר של מחלה צרברווסקולארית אינו אירוע מוחי אלא ליקוי קוגניטיבי.

אחד המחקרים דיווח כי לכל מקרה של אירוע מוחי קליני, ישנם כחמישה אירועים מוחיים שקטים בהם החולה לא מציג כל תסמין ועשוי שלא להיות מודע כלל לאירוע. עם זאת, אם משלימים בדיקות במקרים אלו, ניתן לזהות ירידה במהירות העיבוד, ליקוי בזיכרון עבודה וליקוי בתפקוד ניהולי.

חוקרים מקנדה מצאו כי כ-64% מאלו מעל גיל 65 שנים לאחר אירוע מוחי צפויים לסבול מליקוי קוגניטיבי מסוים, אם כי לא בהכרח מדובר בדמנציה. ישנן שתי דרכים למנוע דמנציה: הראשונה היא חיפוש אחר תרופה שתעצור הצטברות עמילואיד והשניה כוללת תכנית טיפול לאיזון לחץ דם, הקפדה על תזונה בריאה ומגורים בסביבה בריאה עם פחות זיהום אוויר.  בעוד שהגישה הראשונה עוד לא מפותחת דיו, הגישה השניה עשוי להוביל לשינוי כבר היום.

תכניות למניעת אירועים מוחיים בקנדה ובמקומות אחרים בעולם הוכיחו כי גישה שיטתית עשויה להפחית היארעות אירועים מוחיים. יחידות מניעה ייעודיות אינן חייבות לכלול נוירולוגים, מאחר ומומחים ברפואה פנימית ואחיות שעברו הכשרה מתאימה יכולים לעשות זאת גם כן.

מרפאת מניעה תכלול חולים בסיכון גבוה עם סימני אזהרה לאירוע מוחי, דוגמת התקף איסכמי חולף. המרפאה תכלול גישה לבדיקות, כולל הדמיות מוחיות ואולטרה-סאונד של עורקי תרדמה ותוכל לעקוב ולטפל בהפרעות קצב מסוג פרפור פרוזדורים, גורם עיקרי ובר-טיפול לאירועים מוחיים, בפרט בקשישים. גורמים אחרים כוללים טרשת עורקי תרדמה ומחלת כלי דם קטנים על-רקע יתר לחץ דם.

המומחים טוענים כי מניעת אירועים מוחיים ודמנציה צריכה להיות יוזמה עולמית. בעוד ששיעורי ההימצאות של דמנציה בעולם המפותח נותרו יציבים ואולי אף בירידה כתוצאה משיפור איזון גורמי סיכון, תנאים חברתיים, השכלה וטיפול רפואי לא כך הדבר במדינות מתפתחות.

במאמר מפורטות המלצות בנושא, כולל יצירת קבוצה של אנשי מקצוע שתבחן את הצעדים אותם ניתן ליישם כבר עתה ולאחר מכן תיפגש עם אנשי מקצוע היכולים ליישם זאת. הקבוצה תשלב את כל המרכיבים התורמים לדמנציה ואירועים מוחיים.  לא מדובר רק בגורמי סיכון פרטניים, אלא גם בגורמי סיכון הקשורים למקום המגורים, בני הבית, הרגלי התזונה והסביבה הקרובה.

Alzheimer’s & Dementia. Published online July 18, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה