משפחה

הערכת תוצאות טיפול כפול בנוגדי-טסיות עם מעכבי תעלות מימן בתנאי עולם אמיתי (Eur Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שדימום ממערכת העיכול העליונה אינו מופיע לעיתים קרובות עם טיפול נוגד-טסיות כפול, מתן טיפול במעכבי תעלות מימן מלווה בסיכון מופחתת לאירועי דמם אלו, הן בחולים בסיכון גבוה והן באלו בסיכון נמוך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול נוגד-טסיות כפול עם אספירין ומעכב P2Y12 מפחית משמעותית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר אוטם לבבי, תועלת שהודגמה עם טיפול ארוך-טווח בחולים בסיכון-גבוה. המגבלה העיקרית של טיפול נוגד-טסיות כפול נוגעת לסיכון המוגבר לאירועי דמם, דוגמת דימום ממערכת העיכול.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היעילות של טיפול במעכבי תעלות מימן במניעת דימומים ממערכת העיכול העליונה בחולים תחת טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר אוטם חד של שריר הלב, על-פי הסיכון הקליני לדימום ממערכת העיכול העליונה.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי של נתונים ממאגרים ארציים מדנמרק של חולים שנטלו טיפול נוגד-טסיות כפול שבוע לאחר שחרור מבית החולים בשל אוטם חד של שריר הלב. סיכון גבוה לדימום ממערכת העיכול העליונה הוגדרה בנוכחות היסטוריה של דימום ממערכת העיכול, טיפול כרוני בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים, טיפול כרוני בסטרואידים, או לפחות שניים מבין גורמי הסיכון הבאים: גיל 65 שנים ומעלה, דיספפסיה, מחלת החזר קיבה-וושט וצריכת אלכוהול כרונית. המחקר לא כלל חולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים.

בין השנים 2003-2014 זיהו החוקרים 46,301 חולים שענו על קריטריוני המחקר. מבין אלו, 10,074 חולים היו בסיכון גבוה לדימום ממערכת העיכול העליונה.

מהנתונים עולה כי דימום ממערכת העיכול העליונה אובחן ב-1% מכלל החולים וב-1.7% מאלו בסיכון גבוה לאירועי דמם. הטיפול במעכבי תעלות מימן לווה בירידה יחסית של 38% בסיכון לאירועי דמם ממערכת העיכול העליונה (סיכון יחסי של 0.62, רווח בר-סמך 95% של 0.48-0.77), אך נרשמה רק ירידה אבסולוטית מינורית בסיכון בכלל החולים (ירידה אבסולוטית בסיכון של 0.44%, רווח בר-סמך 95% של 0.39-0.48%) ובקרב אלו שהוגדרו בסיכון גבוה לדימום ממערכת העיכול העליונה (ירידה אבסולוטית בסיכון של 0.47%, רווח בר-סמך 95% של 0.43-0.51%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שאירועי דמם ממערכת העיכול העליונה אינם נפוצים בחולים תחת טיפול כפול בנוגדי-טסיות, מתן טיפול במעכבי תעלות מימן הפחית את הסיכון לאירועי דמם אלו, הן בחולים בסיכון גבוה והן באלו בסיכון נמוך.

Eur Heart J. 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה