משפחה

פרט לכדור בדולח, איזה אמצעי מנחש טוב יותר את התחזית ארוכת הטווח, בחשד לתחילת מחלה כלילית יציבה?/מאת ד”ר יעקב גולדשטיין, האיגוד הקרדיולוגי

טומוגרפיה אנג’ גרפית כלילית ממוחשבת ( ר”ת CCTA ), בעלת רגישות אבחנתית של 86%, סגוליות של 96% ובעיקר בעלת ערך negative predictiveהמתקרב ל100%לשלילת מחלה כלילית חסימתית.

הדמית CCTA מעריכה לא רק את הנהור (ה lumen) אלא גם שינויים החלים בדופןאם מסוידים ואך אם לאו,כסמן מוקדם למחלה כלילית (ר”תCAD), לכן יתכןשפרט להיותה כלי אבחנתי מעולה,אוליהיא מסוגלת להעריך גם תחזית קרדיאלית ארוכת טווח.

אכן ערך הנבואי שלCCTAכבר הוכח במחקרים חד ורב מרכזייםבמעל 25000 מטופלים לאורך תקופת מעקבשל 5.6 שנים, ואך עד 7.8שניםבמדגם של 1469 מטופלים.

מאידךהמהלך של CAD אטי, עם השהייה ארוכת שנים (במחלה היציבה) בין תחילתה ועד הופעת האירועים החדים (ר”ת ACS ). לכן דרושות תקופות מעקב ארוכות מ 5-6 שנים כדי להעריך אם CCTA אכן כלי פרוגנוסטי יעיל לניבוי סיכון קרדיו וסקולרי (ר”ת CVS).

מטרות המחקר:

  • להעריך את ערך הפרוגנוסטי של מדדיCCTAשונים, לתחזית ארוכת הטווח (הערכת תוצאים של 10 שנות מעקב), בחשד להתחלת CAD לא חריפה, בהתאם לניבוי סיכון של:


    • תמותה קרדיאלית

    • ואוטם לא קטלני ר”ת MI ,

  • האם יש ערך מוסף שלCCTAמעבר לדירוג הסיכון המחושב קלינית, בהתאם לגורמי סיכון ותסמיני המחלה כמקובל כיום,

  • ואם תוצאות הCCTAיובילולדירוג סיכון שונה (כre classification of CAD risk), בר השלכות על הטיפול כולל המניעתי המוצע.
  • שיטות:

    מחקר פרוספקטיביממרכז גרמני יחידעל כל2011המטופלים שעברו CCTA בין 2004-2008 (מאושפזים או אלקטיביים) עם חשד ל CAD , לא מאובחנת מקודם, אך לא אקוטית. תקופת מעקב חציונית הייתה 10 שנים בטווח בין רבעוני של 8.1-11.2 שנים.

    נבדקו במחקר:


    • א.משלב התוצאשכללתמותה קרדיאלית וMIשהוערך לפי אנאליזה Cox proportional hazards ,

    • ב.הישרדותevent-free survivalשהוגדר כמספר השנים כדי להגיע ל 1% תוצא קצה מצטבר,

    • ג. וחושב שיעור הre classification of CAD riskלעומתמודל הסיכון הקלינילפי Morise risk score, דירוג הדומה ל ASCVD risk score בליווי התמונה הקלינית.

    לתוצאות ולמסקנות באתר האיגוד הקרדיולוגי

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה