משפחה

רופאים מסורוקה שותפים ביעד המילניום להפחתה של תמותת תינוקות בגאנה.

צוות רפואי מהפגייה בסורוקה, שותף לפרויקט מיוחד להפחתה של תמותת תינוקות בגאנה,
כחלק משיתוף פעולה של ישראל עם מדינות מתפתחות

תמותת התינוקות בארצות אפריקה גבוהה פי 10 מזו שבארצות מפותחות כמו ישראל.
בשנת 2006 הוחלט במשרד לשיתוף פעולה בין-לאומי של משרד החוץ (מש”ב), למקד את הסיוע לגאנה בהפחתה של תמותת התינוקות הגבוהה. מש”ב בקשו מפרופ’ מיקי קרפלוס, שהיה מנהל הפגיה בסורוקה והקים את השירות הניאונאטלי של בית החולים, לקחת על עצמו את הפרוייקט.
בזכות הניסיון שצבר פרופ’ מיקי קרפלוס בהודו ובאפריקה, הוא פיתח גישה המבוססת על שימוש בטכנולוגיות פשוטות ויעילות לטיפול בפגים וביילודים חולים, המאפשרת הורדה משמעותית של התמותה והתחלואה הנאונטלית בארצות דלות באמצעים. הגישה עומדת בקנה אחד עם ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי.

מזה כעשור,  יוצאת משלחת של צוותים רפואיים וסיעודיים מהמחלקה בסורוקה אחת לשנה לעיר קומאסי שבגאנה, כדי  להדריך ולקדם את הגישה המיוחדת שפותחה בסורוקה. במהלך השנה מקיימים מפגשי וידאו ויעוצים באמצעות הרשת.
במהלך העשור הוקמו בקומאסי בסיוע מש”ב, שתי יחידות ניאונאטליות שמבוססות על הגישה שפותחה בסורוקה.  ביחידות אלה אין אנקובטורים והאם מטפלת בפג בשיטת ה”קנגורו”. אחרי הלידה היא נשארת עם התינוק ודואגת לכל צרכיו כשהוא מוצמד לחזה שלה כמעט  24/7  וניזון מחלב אם בלבד. הצוותים המקומיים הוכשרו בנושאים כמו החייאה, שמירה על חום גוף, טיפול בזיהומים ומניעתם וטיפול בצהבת.

השנה יצאה ד”ר אגי גולן, מנהלת מחלקת ילודים ופגים בסורוקה, ד”ר אילון שני רופא בכיר במחלקת ילדים ופגים, שהם מבין הרופאים הראשונים שהצטרפו לפרוייקט. זה הפעם השבעית שהם חוזרים לאותם יחידות כדי ליצר מודל יציב ומצליח . השנה הצוות כלל משלחת גדולה במיוחד בדמותם של דור ההמשך,  גב’ אבישג אבוחצירה – אחות מדריכה בפגיה, ד”ר יעקב אבן צור – מתמחה במרכז סבן לרפואת ילדים, ד”ר נועם שרטר, סטז’רית בחטיבת הילדים ודנה כהן , סטודנטית לרפואה שעושה עבודת מחקר בנושא.
יציאת המשלחת הוקדשה הפעם לשדרוג היחידות על-ידי הכנסה של תמיכה נשימתית באמצעות מכשור מיוחד מציל חיים שיוצר לחץ חיובי בריאות ומסייע לתינוקות שסובלים ממצוקה נשימתית בינונית עד קשה שעד עכשיו לא היה להם מענה. הצוות המקומי קיבל בהתלהבות את המכשור החדש שמותאם במיוחד לארצות מתפתחות והשימוש בו נחל הצלחה כבר בימים הראשונים.

מאז שהוקמו היחידות הניאונאטליות בבתי חולים בגאנה, טופלו בהן יותר מ-1500 פגים בשנה. היחידות מהוות דוגמה והמודל  משוכפל כיום ביחידות אחרות ברחבי גאנה.
חלק משמעותי מהצלחת הפרייקט טמון בהמשך הפעילות ובחיזוק של שיתוף הפעולה עם הצוותים המקומיים והטמעת תהליכים שונים ומגוונים בהתאם לנדרש.

ד”ר אגי גולן, מנהלת מחלקת ילודים ופגים בסורוקה: ” זה סיפוק עצום לחוות את ההתפתחות של הפרויקט במשך עשור ולהביא מהניסיון שצברתי לאורך שנים בפגיה בסורוקה. הגישה שלנו מותאמת, מתפתחת ומתקדמת בהתאם לאפשרויות  המקומיות, כשמציאת פתרונות יצירתיים הוא שם המשחק. בכל יציאה למשלחת, אני מרגישה עשיה גדולה שנעשית בצעדים קטנים. הלמידה בפרויקט היא הדדית לגמרי ומעצימה באופן אישי ומקצועי. האתגר המקצועי גדול והחוויה של מפגש תרבותי אחר מביאה התרגשות בכל פעם מחדש”.

ד”ר אילון שני, רופא בכיר במחלקת ילודים ופגים בסורוקה: “השתתפותי בפרוייקט ויציאתי למשלחת מרגשת אותי בכל פעם מחדש וגורמת לי הנאה עצומה, בעיקר בגלל שיתוף הפעולה עם הצוותים המקומיים. בכל פעם מצליחים להתגבר על הפער שבין הידע הקיים לבין היכולות, ומצליחים להראות שלמרות המחסור ניתן לעשות הרבה. העובדה שאנו מצליחים לגייס את הנהלות בתי החולים בקומאסי שהשקיעו בשיפוץ הפגיות ואת משרד החוץ והשגרירות שלנו, להקצות משאבים  ולסייע לפרויקט משמעותית ביותר להצלחתו”.

לפרטים נוספים:
ענבר גוטר, דוברת;  יסמין עמוס, ע’ דוברת; שרון אדרי, ע’ דוברת;

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה