משפחה

תפקיד האחות המומחית בקהילה יוצא לדרך : משרד הבריאות והר”י הגיעו להסכמות על הגדרת התפקיד (דהמרקר)

דהמרקר מדווח היום כי משרד הבריאות והר”י הגיעו להבנות בנוגע להגדרת התפקיד של אחות מומחית בקהילה לאחר תהליך גישור שבוצע במשך שנה וחצי ע”י פרופ’ מוטקה שני.

במסגרת ההסכמות, האחות המומחית תקבל סמכויות שכיום ניתנות בלעדית לרופאים, לרבות , בדיקה ואבחון של חולים, רישום תרופות ושינוי מינוני תרופות במגוון אינדיקציות, חידוש מרשמים לחולים כרונים ומתן אישורי מחלה לילדים ולמבוגרים. כל זאת במטרה לפנות יותר זמן לרופאי המשפחה והקהילה לצורך מתן טיפול במצבים מורכבים יותר על חשבון עיסוק בעניינים פרוצדורליים פשוטים.

כזכור, כאשר משרד הבריאות הפיץ את החוזר הודיעה הר”י על התנגדותה הנחרצת ואף איימה לנקוט בצעדים ארגוניים.

במסגרת תהליך הגישור הגיעה משה”ב והר”י להסכמות על שני נושאים מרכזיים שהר”י עמדה עליהם:

1.      הרכב הוועדה המייעצת שתקבע את תוכנית ההכשרה ובחינת הסף לאחות מומחית יהיו בשליטת נציגי הר”י. (לא כפי שהופיע בחוזר המקורי)

2.      כפיפות האחות המומחית תהיה לרופא המטפל (ולא למנהל המרפאה כפי שהוצג בחוזר המקורי)

מעבר לך בוצעו עוד מס’ שינויים בחוזר המקורי כמו הגבלה על רישום אופיואידים, בדיקה ע”י הרופא המטפל אחת לשנה ואיסור על הקמת מרפאות עצמאיות של אחיות ללא רופא מטפל שלו הן כפופות.

מעבר לכך מרבית הסמכויות שניתנו לאחיות המומחיות בקהילה בחוזר המקורי נשמרו, לרבות אישורי מחלה, רישום תרופות לכאב, אי ספיקת לב, מחלות ריאה וטיפול במצבים כמו דלקת גרון חיידקית, דלקת בדרכי השתן, איזון ומעקב אחר חולים כרוניים, הפניות להדמיות ובדיקות מעבדה שונות.  עם זאת, האחיות המומחיות לא תוכלנה לאבחן ולהתחיל לטפל במחלות כרוניות, פעילות שתישמר לרופאים בלבד.

בדיווח בדהמרקר אומר פרופ’ שני : “יש חשיבות רבה לעצם הדיון והמשא ומתן בין נציגי הרופאים, האחיות ומשרד הבריאות. יצרנו עיקרון חשוב בדינמיקה של מקצועות רפואיים. בהרבה מדינות נותנים יותר סמכויות לאחיות — ויש פה תהליך הדרגתי של יצירת אמון בין האנשים. לוקח זמן עד שמגיעים למצב של אמון שבו אף צד לא מרגיש שהשני מנסה לסדר אותו. זהו צעד חשוב להגדרת היחסים בין רופאים, רופאות, אחים ואחיות. אלה שינויים שאי אפשר לעשות באופן דרסטי, אלא בהדרגה. נושא המומחיות לאחיות מתקדם בהרבה תחומים ברפואה, וזו הדרך החשובה. העולם המשתנה יכתיב לנו לאיזה כיוון נלך. יש מקצועות רפואיים שיעברו שינוי דרסטי ואולי אפילו ייעלמו, כמו עור, רדיולוגיה ופתולוגיה— יהיו מכונות חכמות”.

בתוך כך, האחיות רשמו הישג נוסף בשבוע האחרון כאשר בית הדין לעבודה בתל אביב הכיר במרבית טענותיהן נגד המדינה, וקבע כי העיצומים בהם הן נוקטות הם לגיטימיים וענייניים, והתיר להן להמשיך בעיצומים מבלי שיקוזז שכרן במהלך ניהול המשא ומתן, תוך שהיא דוחה טענות המדינה שטענה שהעיצומים מהווים הפרה של ההסכמים הקיבוציים. השופטת אך מתחה ביקורת על המדינה על כך שהיא יוצרת עומס בלתי נסבל על האחיות בכך שאינה מאיישת תקנים ואינה מעדכנת תקני מיטות אשפוז במסדרון, כאשר על כל העומס הזה מתווספות גם הדרישות מהאחיות לקחת חלק בתהליכי האקרדיטציה.

לכתבה בדהמרקר

הערת המערכת: בהחלט נראה כמו מהלך של WIN WIN הן לרופאי הקהילה, הן לאחות והכי חשוב למטופלים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה