משפחה

טיפול ב-Olanzapine לאחר הפוגה מדיכאון פסיכוטי מפחית הישנות תסמינים (JAMA)

בחולים בהפוגה לאחר דיכאון פסיכוטי תתכן תועלת להמשך טיפול אנטי-פסיכוטי, אך תופעות הלוואי המטבוליות עלולות להוות מכשול משמעותי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את ההשפעה הקלינית של המשך טיפול אנטי-פסיכוטי לאחר אירוע דיכאון פסיכוטי עם תגובה טובה לטיפול משולב בנוגדי-דיכאון עם טיפול אנטי-פסיכוטי.

המחקר האקראי ארך 36 שבועות וכלל מטופלים מארבעה מרכזים רפואיים עם היסטוריה של דיכאון פסיכוטי אשר טופל במשלב Sertraline (לוסטרל) עם Olanzapine (זיפרקסה) למשך עד 12 שבועות, עם התפתחות הפוגה בפסיכוזה והפוגה או כמעט-הפוגה בתסמיני דיכאון למשך 8 שבועות לפני הגיוס למחקר. המשתתפים חולקו באקראי להמשך טיפול ב- Olanzapine (64 חולים) או החלפה מ- Olanzapine לפלסבו (62 חולים). כל המשתתפים המשיכו את הטיפול ב-Sertraline.

התוצא העיקרי של המחקר היה הסיכון להישנות. תוצאים משניים עיקריים כללו את השינוי במשקל, היקף המותניים, פרופיל שומנים, רמות סוכר בדם וריכוז המוגלובין מסוכרר.

מבין 126 משתתפים במחקר (גיל ממוצע של 55.3 שנים, 78 נשים), 114 השלימו את המחקר. בעת ההקצאה האקראית, חציון מינון Sertraline עמד על 150 מ”ג/יום וחציון מינון Olanzapine עמד על 15 מ”ג/יום. 13 משתתפים שחולקו באקראי לטיפול ב- Olanzapine (20.3%) ו-34 מאלו בקבוצת הפלסבו (54.8%) חוו הישנות של התסמינים (יחס סיכון של 0.25, P<0.001).

השפעות Olanzapine על השיעור היומי של מדדים אנתרופומטריים ומטבוליים היה שונה משמעותית מקבוצת הפלסבו בהערכת המשקל, היקף מותניים ורמות כולסטרול כללי, אך ללא הבדל מובהק סטטיסטית בריכוזי LDL, HDL, טריגליצרידים, סוכר, או המוגלובין מסוכרר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים בהפוגה לאחר דיכאון פסיכוטי, המשך טיפול ב- Olanzapine עם Sertraline, בהשוואה למתן Sertraline עם פלסבו, הפחית את הסיכון להישנות לאורך 36 שבועות. הם ממליצים לשקול את התועלת של הטיפול אל מול תופעות הלוואי האפשריות של Olanzapine, כולל עליה במשקל.

JAMA 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה