משפחה

אנליזה של מחקר IRONOUT-HF מראה שטיפול פומי בברזל בחולי אי ספיקת לב עם ירידה במקטע פליטה משיגה יעילות מינימלית בלבד (Journal of Cardiovascular Medicine)

מאת ד”ר אלינור בריסקין

שכיחות של חסר ברזל במטופלים עם אי ספיקת לב עם ירידה במקטע פליטה (HFrEF, Heart failure with a reduced ejection fraction) הינה 50%, וקשורה בעליה בסיכון לתמותה ותחלואה קרדיווסקולרית.

מחקר IRONOUT-HF הראה כי מתן פומי של תוסף ברזל העלה רק באופן מינימלי את מאגרי הברזל במטופלים עם HFrEF, ולא שיפר את היכולת לבצע פעילות גופנית במטופלים עם חסר ברזל.

מחקר זה הינו מחקר אקראי, מבוקר, כפול סמיות, אשר מטרתו היתה לבדוק את היעילות והבטיחות של מתן תכשיר פומי של ברזל iron polysaccharide, ולהשוותו לפלצבו, במטופלים עם HFrEF וחסר ברזל.

המטופלים אשר השתתפו במחקר קיבלו iron polysaccharide 150מ”ג פעמיים ביום, או פלצבו, למשך 16 שבועות. התגובה לטיפול היתה מוגדרת כעליה ברמת הפריטין למעל 300ng/mL או לרמה של 100-300ng/mL עם סטורציית טרנספרין של < 20% בסוף המחקר.

תוצאות: אוכלוסיית המחקר עבור האנליזה השניונית מנתה 98 מטופלים עם HFrEF (מקטע פליטה השווה או קטנה מ  40% ודרגה תפקודית II-IV על פי NYHA), וחסר ברזל (הוגדר כרמת פריטין בדם של פחות מ 100ng/mL או רמה של 100-300, עם סטורציית טרנספרין שווה או קטנה מ 20%). הגיל הממוצע של המטופלים היה 63, ו 40% היו נשים. לאחר 16 שבועות של טיפול, 24 מטופלים (24%) הגיבו למתן תוסף הברזל הפומי, בעוד ש 74 מהמטופלים (76%) נותרו עם חסר ברזל. לא היתה אסוציאציה בין מתן התוסף לבין שינוי או שיפור בתפקוד הגופני (נמדד על ידי peak Vo2 או anaerobic threshold) , בסטרס המיוקרדיאלי (נמדד על ידי רמות NT-proBNP), או ב HRQOL (Kansas City Cardiomyopathy Questionnaire).

החוקרים מסכמים כי במחקר זה לא נצפתה תגובה חיובית למתן ברזל פומי במטופלים עם אי ספיקת לב HFrEF וחסר ברזל, וכן לא נמצאה תת קבוצה באוכלוסיית המחקר אשר עשויה להרוויח מהטיפול הפומי בברזל.

Identifying responders to oral iron supplementation in heart failure with a reduced ejection fraction: a post-hoc analysis of the IRONOUT-HF trial. Journal of Cardiovascular Medicine. April 2019.

הערת המערכת:  המלצות החברה האירופאית לקרדיולוגיה (ESC) הן לטפל בחסר ברזל בקרב חולי אי ספיקת לב באמצעות ferric carboxymaltose (פרינג’קט) . לעיון ושימוש באלגוריתם האבחנתי ובהמלצות הקליקו כאן .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה