השפעות טיפול באסטרוגן בבנות עם תסמונת טרנר (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים כי בנשים עם תסמונת טרנר, להשראת התבגרות מינית בגיל מוקדם עם טיפולי אסטרוגן השפעה חיובית על בריאות העצם, אך לאור שכיחות גבוהה של יתר לחץ דם באוכלוסיה זו, מומלץ להגביל את השימוש בגלולות למניעת היריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמונת טרנר לעיתים קרובות מלווה בהתבגרות מאוחרת. להשראת התבגרות מינית, טיפול באסטרוגן ניתן במינונים עולים ולאחר ההתבגרות המינית ישנם סוגים שונים של טיפולי אסטרוגן בשימוש. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין גיל השראת התבגרות מינית ובין סוג טיפול חליפי באסטרוגן על המצב הבריאותי בבגרות.

החוקרים אספו נתונים אודות המצב הבריאותי של המשתתפות, כולל בדיקות דם, צפיפות עצם ולחץ דם. הם בחנו את האינטראקציות בין נתונים אלו ובין גיל חשיפה ראשונה לאסטרוגן בנשים עם אל-וסת ראשוני. הם גם בחנו את הנתונים הללו בהתאם לטיפול החליפי באסטרוגן (גלולות משולבות למניעת היריון, אסטרוגן פומי, אסטרדיול במדבקה) על-בסיס נתונים מ-6,679 ביקורי מרפאה.

מבין 799 נשים עם תסמונת טרנר, 624 אובחנו עם אל-וסת ראשוני ועבור 599 נשים היו נתונים זמינים אודות טיפול אחזקה באסטרוגן.

מהנתונים עולה קורלציה שלילית בין גיל התחלת טיפול באסטרוגן ובין צפיפות העצם בבגרות (עמוד-שדרה: r= -0.20; ירך: r= -0.022; p0.001). טיפול  בגלולות למניעת היריון לווה בלחץ דם גבוה יותר ופרופיל שומנים שלילי, בהשוואה לטיפולים אחרים באסטרוגן. טיפול במדבקת אסטרדיול לווה בערכי אנזימי כבד וריכוזי המוגלובין מסוכרר שהיו גבוהים יותר, בהשוואה לטיפול פומי באסטרוגן.

החוקרים כותבים כי השראת התבגרות מינית בגיל מוקדם יותר עשויה להשפיע לטובה על צפיפות העצם בבגרות. לאור השכיחות הגבוהה של יתר לחץ דם בנשים עם תסמונת טרנר, יש להגביל את השימוש בגלולות למניעת היריון באוכלוסיה זו. לאסטרוגן פומי עשויה להיות עדיפות ברמת הכבד.

J Clin Endocrinol Metab. 2019;104(7):2820-2826

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה