האם טיפול אנטיביוטי מעלה את הסיכון לסרטן מעי גס? (Gut)

רוקחת

טיפול אנטיביוטי פומי מלווה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס, אך בסיכון מופחת לסרטן הרקטום, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Gut.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שינויים בהרכב המיקרוביום עשויים להביא לעליה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, אך אין נתונים ממחקר מבוסס-אוכלוסיה להערכת ההשפעה של חשיפה לטיפול אנטיביוטי פומי. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין טיפול אנטיביוטי פומי ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת מותאם, תול השוואת מקרים חדשים של סרטן מעי גס ורקטום אל מול עד חמישה ביקורות תואמות על-בסיס נתונים ממאגר Clinical Practice Datalink בין 1989-2012.

מדגם המחקר כלל 28,980 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום ו-137,077 ביקורות.

החוקרים זיהו קשר בין טיפול אנטיביוטי פומי ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, אך ההשפעות היו שונות לפי האתר האנטומי. טיפול אנטיביוטי לווה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס באופן תלוי-מינון, עם עדות לסיכון עם שימוש מינימאלי בתרופות אנטיביוטיות. הסיכון הגדול ביותר תועד עם ממאירויות במעי הגס הפרוקסימאלי ועם תרופות אנטיביוטיות בעלות פעילות כנגד חיידקים אנאירוביים.

מנגד, החוקרים זיהו קשר הפוך בין טיפול אנטיביוטי ובין סרטן הרקטום, בפרט עם חשיפה של מעל 60 ימים לטיפול אנטיביוטי (יחס סיכון מתוקן של 0.85), בהשוואה לאלו שלא נחשפו כלל לטיפול אנטיביוטי. פניצילינים, בעיקר Ampicillin/Amoxicillin, לוו בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס (יחס סיכויים מתוקן של 1.09), בעוד שטטרציקלינים הפחיתו את הסיכון לסרטן הרקטום (יחס סיכון מתוקן של 0.90).

החוקרים זיהו אינטראקציות משמעותיות בין טיפול אנטיביוטי ובין מיקום הגידול (מעי גס לעומת רקטום, p<0.001; מעי גס פרוקסימאלי לעומת דיסטאלי, p=0.019).

הקשר בין טיפול אנטיביוטי ובין ממאירות זוהה גם עם חשיפה לטיפול אנטיביוטי שאירעה מעל 10 שנים לפני האבחנה (יחס סיכון מתוקן של 1.17).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול אנטיביוטי מלווה בסיכןו מוגבר לסרטן מעי גס, אך בסיכון מופחת לסרטן הרקטום. השפעה הטרוגנית זו עשויה להעיד על הבדלים במיקרוביום של מערכת העיכול ומנגנוני התפתחות ממאירות לאורך מערכת העיכול התחתונה.

Gut 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה