משפחה

האם טיפול במעכבי TNF מפחית את הסיכון לאירועים עורקיים בחולים עם מחלת מעי דלקתית? (Gut)

חשיפה לטיפול במעכבי TNF (Tumor Necrosis Factor) מלווה בסיכון מופחת לאירועים עורקיים אקוטיים בחולים עם מחלת מעי דלקתית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Gut. עם זאת, מהנתונים מצרפת עולה כי טיפול בתיאופורינים אינו מלווה בהשפעה דומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית קיים סיכון מגבר לאירועים עורקיים אקוטיים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעה של טיפול בתיאופורינים ובמעכבי TNF על הסיכון לאירועים אלו באוכלוסיית חולים זו. מדגם המחקר כלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה של מחלת מעי דלקתית, אשר היו במעקב בין אפריל 2010 ועד סוף דצמבר בשנת 2014.

החוקרים השלימו השוואה את הסיכון לאירועים עורקיים אקוטיים (כולל מחלת לב איסכמית, מחלה צרברווסקולארית ומחלת עורקים היקפית) בין חולים שנחשפו לטיפול בתיאופורינים ואלו שטופלו במעכבי TNF, אל מול חולים שלא קיבלו טיפולים אלו.

מדגם המחקר כלל 177,827 חולים עם מחלת מעי דלקתית (54% נשים, גיל ממוצע של 46.2 שנים), מהם 90,205 חולים עם מחלת קרוהן.

החוקרים זיהו 4,145 אירועים עורקיים אקוטיים באוכלוסיית המחקר, עם שיעורי היארעות של 5.4 מקרים ל-1,000 שנות-אדם. בהשוואה לחולים שלא נחשפו לטיפול במעכבי TNF או תיאופורינים, בקרב מטופלים במעכבי TNF נרשמה ירידה של 21% בסיכון לאירועים עורקיים אקוטיים (יחס סיכון של 0.79, רווח בר-סמך 95% של 0.66-0.95), אך לא תועדה השפעה משמעותית עם טיפול בתיאופורינים. היקף הירידה בסיכון לאירועים עורקיים היה הגבוה ביותר בקרב גברים עם מחלת קרוהן, אשר טופלו במעכבי TNF (יחס סיכון של 0.54, רווח בר-סמך 95% של 0.40-0.72).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול במעכבי TNF מלווה בסיכון מופחת לאירועים עורקיים אקוטיים בחולים עם מחלת מעי דלקתית, עם הגנה בולטת במיוחד בקרב גברים עם מחלת קרוהן.

Gut 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה