משפחה

התועלת של טיפול בחמצן בחולים עם חשד לתסמונת כלילית חדה (מתוך כנס ה-ESC)

בחולים עם חשד לתסמונת כלילית חדה לא תועד הבדל בשיעורי התמותה לאחר 30 ימים בין פרוטוקול שימוש רב או מועט בחמצן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מניו-זילנד, שהוצגו במהלך כנס ה-European Society of Cardiology. עם זאת, בחולים עם רוויון חמצן נמוך בדם (מתחת ל-95%) תועדה תועלת לטיפול בחמצן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחיות הנוכחיות של האיגוד האירופי לקרדיולוגיה ממליצות על שימוש בחמצן בנוכחות רוויון חמצן בדם של מתחת ל-90%, אך לא בנוכחות ערכים גבוהים יותר.

במחקר הנוכחי הם ביקשו להשוות את שיעורי התמותה לאחר 30 ימים בעקבות שני פרוטוקולים שונים לשימוש בחמצן (שימוש רב: מסיכת חמצן שסיפקה חמצן בקצב 6-8 ליטרים/דקה לכלל החולים; או שימוש מועט: מתן חמצן רק בנוכחות רוויון חמצן של מתחת ל-90% ליעד של 90-94%) כחלק מהטיפול השגרתי בחולים עם חשד לתסמונת כלילית חדה בניו-זילנד.

מדגם המחקר כלל 40,872 משתתפים, כאשר מהערכת האבחנות הסופיות עלה כי 10% מהחולים אובחנו עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST, ב-25% האבחנה הייתה של אוטם לבבי ללא עליות מקטע ST, 8% אובחנו עם אנגינה לא-יציבה. במחצית מהחולים עם חשד לתסמונת כלילית חדה זו לא הייתה האבחנה הסופית.

מהנתונים עלו שיעורי תמותה לאחר 30 ימים שהיו דומים מאוד בין הקבוצות 3.02% מהחולים תחת טיפול בחמצן רב ו-3.12% מהחולים תחת טיפול מועט בחמצן הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית.

בניתוח מוגדר מראש של חולים עם אוטם לבבי עם עליות ST (4,000 חולים), שיעורי התמותה לאחר 30 ימים היו הרבה יותר גבוהים, כפי שניתן היה לצפות, וזוהתה תועלת לטיפול בחמצן (8.8% לעומת 10.6%, יחס סיכויים של 0.81), אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. התוצאות בחולים עם אוטם לבבי ללא עליות מקטע ST ובחולים ללא תסמונת כלילית חדה לא הדגימו הבדלים בשיעורי התמותה לאחר 30 ימים בין שתי הקבוצות.

מהנתונים עלה כי באלו עם רוויון חמצן תקין בדם (מעל 95%) שיעורי התמותה היו דומים בין שני פרוטוקולי הטיפול בחמצן (2.1% לעומת 1.9%). עם זאת, בחולים עם רוויון חמצן נמוך בדם (פחות מ-95%), שיעורי התמותה לאחר 30 ימים היו גבוהים יותר משמעותית (10.1% עם טיפול רב בחמצן לעומת 11.1% עם טיפול מועט בחמצן).

החוקרים מדווחים כי זוהתה מגמה של תועלת לשימוש רב בחמצן בכל הקבוצות בחולים אלו עם רוויון חמצן נמוך בדם. למרות שההבדל לא היה מובהק סטטיסטית, יש לכך חשיבות קלינית, עם הבדל אבסולוטי של כ-2% בשיעורי התמותה לאחר 30 ימים בין שתי הקבוצות.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה