משפחה

חשיבות הסבר ברור וישיר במקרים של אבחנת ממאירות מתקדמת (J Gen Intern Med)

הסבר למטופל כי הינו סובל מסרטן בשלב IV הינו תרחיש קשה, אך כזה שחייב לכלול דיון ברור אודות תוחלת החיים ויעילות הטיפול, על-מנת להימנע מיצירת תקוות שווא. אחרת, החולה אינו יכול לתת הסכמה אמיתית מדעת לקבלת הטיפול. במאמר דעה שפורסם בכתב העת Journal of General Internal Medicine מציג הכותב את החוויה של בני משפחתו ושלו בתקווה לעורר דיון בנושא.

פרופ’ דונלד ברנד, העובד בבית ספר לרפואה בלונג-איילנד, ניו-יורק, כותב כי קרוב משפחתו קיבל את האבחנה של סרטן בשלב IV ומיד לאחר מכן, המוקד עבר לטיפול. השיחה עברה במהירות מהאבחנה ישירות לטיפול, עם מעט מאוד דיון אודות הפרוגנוזה, או מהלך המחלה. התחושה הייתה כי יש פיל חדר אשר מתעלמים ממנו.

בנוסף, במקרה הספציפי הזה, הטיפולים הוצעו ללא תהליך קבלת החלטות משותף מצד המטופל. אפשרויות הטיפול הוצגו כאילו למטופל אין באמת החלטה שהוא צריך לקבל. עם זאת, העובדה היא כי מדובר בטיפולים יעילים, עם תועלת שולית ולכן החולה צריך לקבל החלטה מדעת אם מעוניין בטיפול בתמורה להארכת תוחלת החיים שלו במספר שבועות בודדים.

פרופ’ ברנד מודה כי לאונקולוגים לעיתים קשה להודות כי הטיפולים מציעים תועלת הישרדותית שולית, אם בלבד. לכן לא מפתיע כי רופאים עשויים לבחור בגישה בה הם מסבירים למטופל כי הסרטן אינו-נתיח אך בר-טיפול, או כי כל חולה הוא שונה וכי לעולם אין לדעת כיצד יגיב מטופל לטיפול מסוים. עם זאת, עדיף כי המטופל יזכה לשיחה ישירה אודות הפרוגנוזה והיעילות האמיתית של הטיפול.

הטענה של הכותב היא כי אופן הצגת נתוני יעילות בספרות הרפואית לעיתים קרובות תורם לבעיה סביב מתן בשורה מרה. רופאים עשויים להתקשות לפרש את הנתונים מאחר ומחקרים אקראיים ומטה-אנליזות לרוב מדווחים על תוצאות בדמות יחסי סיכון, לעיתים קרובות בליווי עקומות הישרדות להשוואת טיפולים. יחס הסיכון (Hazard Ratio) מסכם במספר יחיד את היקף ההבדלים בין טיפולים שונים לאורך תקופת המעקב.

בעוד שהערך המתמטי עשוי לשלב מידע חיוני, הוא אינו מעביר בצורה יעילה את משמעות המידה באופן העשוי לסייע לרופאים ולחולים להשוות בין חלופות שונות ולקבל החלטה מדעת. יתרה מכך, הספרות הרפואית מעבירה את תשומת הלב מהישרדות כתוצא עיקרי להישרדות ללא-התקדמות או תגובה של הגידול. תוצאי סיום אלו עדיפים על ההישרדות מאחר ודורשים תקופת מעקב קצרה יותר לאיסוף נתונים. עם זאת, הם עשויים להטעות את הציבור, מאחר ותוצאים אלו לא הדגימו קורלציה עקבית עם הישרדות החולים.

J Gen Intern Med. Published online August 5, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה