משפחה

אימונותרפיה תת-לשונית בטוחה ויעילה לטיפול באלרגיה לבוטנים (J Allergy Clin Immunol)

אלרגיה

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אימונותרפיה תת-לשונית מובילה לדה-סנסיטזציה משמעותית במרבית הילדים עם אלרגיה לבוטנים והינה גישה קלה ובטוחה.

אימונותרפיה תת-לשונית כוללת הצבת כמות קטנה של חלבון בוטנים נוזלי מתחת ללשון, משם זו נספגת במהירות לזרם הדם, במטרה להביא להפחתת הריגוש של ילדים אלרגיים לכמויות גדולות של החלבון.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הבטיחות, התועלת הקלינית והשינויים האימונולוגיים בעקבות טיפול ארוך-טווח באימונותרפיה תת-לשונית בילדים עם אלרגיה לבוטנים.

ילדים עם אלרגיה לבוטנים בגילאי 1-11 שנים השלימו טיפול אחזקה ממושך באימונותרפיה תת-לשונית עם חלבון בוטנים במינון 2 מ”ג/יום למשך עד חמש שנים. משתתפים עם רבדים מורמים (Wheals) קטנים מ-5 מ”מ בתגובה לחשיפה לבוטנים בתבחין עורי ורמות נוגדני IgE ספציפיים של פחות מ-15 kU/L יכלו להפסיק את הטיפול מוקדם. הערכת דה-סנסיטיזציה התבססה על תגר מזון כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, עם עד 5,000 מ”ג של חלבון בוטנים לאחר השלמת טיפול אימונותרפיה. בנוכחות חוסר תגובה לתבחין זה, הושלם תבחין זהה לאחר 2-4 שבועות ללא חשיפה לבוטנים.

מבין 48 משתתפים שנכללו במחקר, 37 משתתפים השלימו 3-5 שנות טיפול אימונותרפיה תת-לשונית, כאשר 67% (32 מבין 48) צרכו בהצלחה מנה של 750 מ”ג, או יותר, במהלך מבחן תגר להערכת דה-סנסיטיזציה. יתרה מזאת, 25% מהמשתתפים (12 מבין 48) עברו בהצלחה את מבחן התגר שכלל 5,000 מ”ג ללא תסמינים קליניים, כאשר ב-10 מבין 12 המשתתפים הודגמה חוסר-תגובתיות ממושכת לאחר 2-4 שבועות.

תופעות לוואי תועדו עם 4.8% מהמנות, כאשר גרד זמני בחלל האף והפה היה התלונה נפוצה ביותר. תופעות לוואי שדרשו טיפול בנוגדי-היסטמינים לא היו נפוצות (0.21%), ולא נדרש מתן אפינפרין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ממושך באימונותרפיה תת-לשונית הוביל לדה-סנסיטיזציה משמעותית קלינית במרבית הילדים עם אלרגיה לבוטנים. יתרה מזאת, מדובר בגישה קלה לביצוע ובעלת פרופיל בטיחות חיובי.

J Allergy Clin Immunol. Published online September 4, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה