משפחה

האם אנו מתקרבים לסוף העידן של אנמנזה ובדיקה גופנית? (לידיעה במדסקייפ)

כבר בשנות השבעים של המאה הקודמת תהו רופאים אם יום אחד, עם התקדמות האמצעים הטכנולוגיים, השימוש באנמנזה רפואית ובדיקה גופנית יהפכו להיות מיותרים. עם זאת, בבתי ספר לרפואה מלמדים את הסטודנטים כיצד להשלים היסטוריה רפואית בצורה נכונה, בשילוב עם בדיקה גופנית, לקביעת האבחנה הנכונה. עם זאת, כיום אנו מצויים לקראת סופו של עידן, כך טוענים מומחים במאמר שפורסם באתר מדסקייפ, לאור הנתונים הרבים הזמינים, כולל נתוני גנום, אפיגנום, פרוטאום, מיקרוביום, מטבולום ועוד ועוד.

בימים אלו, כמות הנתונים אודות מטופל יחיד עשויה להיות אדירה. התקדמויות בתחומי בינה מלאכותית ומערכות לימוד מכונה עשויות לאפשר לארגונים לסנן כמויות נתונים גדולות מחולה אחד באופן העשוי להיות שימושי לרופאים ולסייע באבחנה וטיפול מותאמים אישית.

הכותבים מאמינים כי אנו ניצבים בפני עידן בו רפואה יכולה להפוך באמת לרפואה מותאמת אישית, הודות לאפשרות הטכנולוגית לנתח נתונים רבים וממקורות שונים.

בעבר כבר עלו שאלות אודות החשיבות של השלמת אנמנזה רפואית או ביצוע בדיקה גופנית, בפרט לאחר התפתחות תחום הגנום הקליני ועליה בבדיקות מעבדה אוטומטיות. מחקר משנת 2008, אשר פורסם בכתב העת British Journal of General Practice, מצא כי כאשר רופאים ראשוניים השלימו אנמנזה שהצביעה על הופעה חדשה של כאב ראש חד-צדדי בליווי בחילות, קיים סיכוי של 80% כי מדובר באבחנה של מיגרנה. הם חשו כי הנתונים סותרים את הרעיון כי הרחבת השימוש בבדיקות MRI יסייעו בבדיקות סקר של כאבי ראש.

בחודש מאי האחרון פורסם בכתב העת Nature Medicine פורסם מאמר נוסף שנגע לשימושיות של הנתונים הרבים ממקורות שונים באבחנה של סוכרת מסוג 2. החוקרים פיתחו מודלים לחיזוי עמידות לאינסולין באמצעות משלב מדדים קליניים, לצד נתוני מטופלים ממקורות שונים וקבעו כי מודלים אלו עשויים להחליף את הבדיקות המסורתיות.

לאור הביטויים האפשריים השונים של מחלה מסוימת, השימוש בנתונים ממאגרים רבים עשוי להיות בעל ערך באבחנה וסיווג של מחלות מורכבות. לדוגמא, סוכרת הינה מחלה מאוד הטרוגנית והשלמת מדידות רבות ואיסוף נתונים ממקורות שונים עשויים לסייע בהבחנה בין תתי-סוגים שונים של המחלה.

עם זאת, רופאים רבים מאמינים בחשיבות השלמת ההיסטוריה הרפואית מפי המטופלים. לטענתם, גם עם האמצעים הרבים לאיסוף נתונים ממקורות שונים, אשר יסייעו בצמצום האבחנה המבדלת ויסייעו להתמקד באפשרויות הרלבנטיות, עדיין ישנה חשיבות לאנמנזה מפי המטופל, מאחר ולא כל המידע המתקבל במהלך אינטראקציה בין רופא ומטופל ניתן לכימות.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה