משפחה

שילוב מטפורמין עם מעכבי טירוזין קינאז עשוי לשפר הישרדות חולים עם סרטן ריאות מתקדם (JAMA Oncology)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תוספת מטפורמין לטיפול סטנדרטי במעכבי טירוזין קינאז כנגד EGFR עשוי להביא לשיפור משמעותי בהישרדות ללא-התקדמות והישרדות כוללת של חולים עם אדנוקרצינומה מתקדמת של הריאות, ללא עליה משמעותית באירועים חריגים.

מטרת החוקרים הייתה לבחון את ההישרדות ללא-התקדמות בחולים עם אדנוקרצינומה מתקדמת של הריאות, אשר קיבלו טיפול במעכבי טירוזין קינאז כנגד EGFR עם מטפורמין, בהשוואה לאלו שטופלו במעכבי טירוזין קינאז בלבד.

מדובר במחקר אקראי בשלב 2, בתווית-פתוחה, אשר כלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה, עם אדנוקרצינומה של הריאה בשלב IIIB-IV ועדות למוטאציית EGFR. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת טיפול ב-Erlotinib, Afatinib, או Gefitinib, בשילוב עם מטפורמין במינון 500 מ”ג, פעמיים ביום, או לטיפול במעכב טירוזין קינאז בלבד. הטיפול נמשך עד להופעת רעילות בלתי-נסבלת, או הסרת הסכמת המטופל.

התוצא העיקרי של המחקר היה הישרדות ללא-התקדמות באוכלוסיה לפי כוונה לטפל. תוצאים משניים כללו את שיעורי התגובה האובייקטיבית, שיעורי בקרת מחלה, הישרדות כוללת ובטיחות.

מדגם המחקר כלל 139 חולים (גיל ממוצע של 59.4 שנים, 65.5% נשים) אשר חולקו באקראי לטיפול במעכבי טירוזין קינאז עם מטפורמין (70 חולים), או מעכבי טירוזין קינאז בלבד (69 חולים). חציון הישרדות ללא-התקדמות היה ארוך יותר משמעותית עם טיפול במטפורמין (13.1 חודשים), בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול זה (9.9 חודשים) (יחס סיכון של 0.60, p=0.03).

חציון ההישרדות הכולל היה גם כן ארוך משמעותית בחולים שקיבלו את הטיפול המשולב (31.7 חודשים לעומת 17.5 חודשים, בהתאמה, p=0.02).

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון שבחן באופן פרוספקטיבי את התועלת של תוספת מטפורמין למעכבי טירוזין קינאז בחולים עם אדנוקרצינומה מתקדמת של הריאות והדגים שיפור משמעותי בהישרדות ללא-התקדמות. הם ממליצים להשלים מחקר בשלב 3a, מבוקר-פלסבו.

JAMA Oncology 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה