חוויות שליליות בילדות וגורמים מגנים בבית הספר

מחקרים רבים חקרו את השכיחות וההשפעה של חוויות שליליות בילדות. במחקר הראשון  נתבקשו  מבוגרים  להיזכר בחוויות שליליות שעברו  עליהם בילדות. החוקרים השתמשו במספר החוויות השליליות כדי לכמת את המצוקה שהחוויות השליליות גרמו לאדם. התוצאות הראו שככל שרבו החוויות השליליות, כך גברה המצוקה שנגרמה לאדם. מחקרים נוספים זיהו את ההשפעה השלילית של חוויות לא נעימות בילדות  על התפתחות הילד ועל התנהגותו.
בית הספר הוא מרכיב חשוב בחיי הילד. בדיקת הישגי הילד בבית הספר אמורה לספק מידע חשוב לגבי ההרגשה הכללית של הילד. ייתכן אפילו שמידע זה יעזור לנו להתנבא באשר לעתידו. מחקרים שנערכו בעבר בקרב מתבגרים, הראו שהישגים אקדמיים טובים מצמצמים את הנטייה להתעסק בפעילויות מסכנות בריאות, דוגמת שתיית אלכוהול מרובה, פעילות מינית מופרזת, שימוש בסמים או התנהגות תוקפנית. היתרונות החברתיים של הישגים אקדמיים טובים כוללים מצב כלכלי טוב יותר, ירידה במעשים פלילים, קשרים חברתיים חמים יותר וסיכוי להמצאות טכנולוגיות.
מחקרים מעטים התמקדו בהשפעת חוויות שליליות בילדות על התפקוד בבית הספר. ידוע כעת שככל שמספר החוויות השליליות עולה כך עולה מספר ההיעדרויות מבית הספר. דרושים מחקרים נוספים המתמקדים בהשפעות חיוביות המסוגלות לצמצם את ההשפעות השליליות של חוויות לא נעימות. נראה למשל, שתמיכת ההורים וגורמים סביבתיים נוספים מסוגלות לעמעם את  ההשפעה השלילית של חוויות לא נעימות. במחקר הנוכחי החוקרים מנסים לברר את ההשפעה של  גורמים מגנים נוספים על חוויות שליליות בחיי הילד.

החוקרים בדקו נתונים שהתקבלו מה – National Survey of Childrens Health    של ארצות הברית לשנים 2011-2012.   נתונים דמוגרפיים התקבלו עבור כולם.
בסה”כ השתתפו 65,680 ילדים בני 6 17. תשעה סוגים שונים של חוויות שליליות נבדקו. מנגד, גורמים מגנים כללו  שכנות טובה, שכנים תומכים, שירותים טובים בשכנות, סביבה נקייה, משפחה ללא עישון, מעל חמש ארוחות משפחתיות לשבוע והורה המתקשר עם הילד.  התפקוד של הילד בבית הספר נבדק לפי:
1 האם הוא נשאר כיתה אי פעם
2 האם הוא מכין שיעורי בית מדי יום
3 האם אכפת לו מבית הספר?

החוקרים כותבים ומסכמים שככל ששיעור החוויות השליליות בחיי הילד מתרבים והולכים כך ההישגים האקדמיים שלו יורדים. וההיפך, ככל שגורמים מגנים עולים, כך משתפרות התוצאות בבית הספר. הגורם המגן החזק ביותר היה הורה לו יש שפה משותפת עם הילד, ומסוגל לשוחח עם הילד על הדברים החשובים לו.
החוקרים ממליצים לזהות חוויות שליליות וגורמים מגנים בכל ילד ולטפל בהתאם.
המאמר הופיע בכתב העת Pediatrics  לחודש אוגוסט 2019.  

Adverse childhood experiences and protective factors with school engagement
Robles A and others
Pediatrics 2019;144:20182945

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים