משפחה

מדדי PROMIS Pain Interference עדיפים על מדדי Likert Pain Scale בהערכת כאב בחולים עם בעיות עמוד-שדרה (Spine)

ממצאים חדשים שפורסמו בכתב העת Spine מעידים כי Patient-Reported Outcomes Measurement Information System Pain Interference (PROMIS PI) ו-Likert Pain Scale (LPS) הם שני מדדים בעלי קורלציה משמעותית עם הדיווח העצמי אודות התפקוד הגופני, אך מדד PROMIS PI הינו בעל קורלציה חזקה יותר משמעותית עם דיווח המטופלים.

החוקרים השלימו מחקר חתך, אשר נועד לבחון את הקורלציה בין תפקוד גופני לפי PROMIS והפרעה של הכאב בחולים שפנו לקבלת טיפול בשל בעיות בעמוד השדרה. הם גם בחנו את הקורלציה בין מדד תפקוד גופני של PROMIS ובין מדד LPS בחולים שפנו לטיפול בעמוד השדרה; יתרה מזאת, הם ביקשו לקבוע איזה מדד כאב עומד בקורלציה הטובה ביותר עם התפקוד הגופני בכללותו ולפי מספר הביקורים במרפאה.

חולים שטופלו במרכזי טיפול בבעיות עמוד שדרה בין פברואר 2015 ועד נובמבר 2017 התבקשו למלא את נושאי התפקוד הגופני והפרעת כאב לפי PROMIS, כמו גם לדווח בכל ביקור על דרגת הכאב בין 0 (ללא כאב) עד 10 (הכאב הכי גרוע) לפי סולם LPS. החוקרים בחנו את המתאם בין מדדי תפקוד גופני לפי PROMIS והפרעת כאב לפי PROMIS; בין הפרעת כאב לפי PROMIS ובין LPS; ובין תפקוד גופני לפי PROMIS ובין LPS.

בסך הכול בחנו החוקרים נתונים אודות 21,774 חולים שהגיעו לביקור ראשון, 11,130 חולים שהגיעו לביקור שני, 6,575 חולים שהגיעו לביקור שלישי, 4,202 חולים שהגיעו לביקור רביעי ו-2,819 חולים שהגיעו לביקור חמישי.

מהממצאים עלה כי תפקוד גופני לפי PROMIS הדגים קורלציה מתונה עם מדד LPS בכלל הביקורים (r=0.46-0.49, p<0.01) ומתאם בולט עם PROMIS PI בכלל הביקורים (r=0.73-0.77, p<0.01). בסיכומו של דבר, מדד PROMIS PI הדגים קורלציה טובה יותר משמעותית עם תפקוד גופני לפי דיווח עצמי, בהשוואה למדד LPS.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעוד שמדדי PROMIS PI ו-LPS הדגימו שניהם קורלציה משמעותית עם דיווח עצמי אודות תפקוד גופני, למדד PROMIS PI קורלציה בולטת יותר עם התפקוד הגופני של חולים עם בעיות עמוד-שדרה.

Spine. 2019;44(14):E852-E856

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה