משפחה

האם משחקי מחשב עלולים להוביל להופעת הפרעות קצב מסוכנות? (N Engl J Med.)

סדרת מקרים חדשה מעלה את השאלה אם משחקי מחשב עלולים להוביל להפרעות קצב חדריות ולאירועי סינקופה בילדים עם מחלות רקע, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

החוקרים מדווחים על מספר מקרים של סינקופה משנית לטכיקרדיה חדרית או פרפור חדרים בשלושה בנים בגילאי 10-15 שנים עם תסמונת LQTS (Long QT Syndrome) או CPVT (Catecholaminergic Polymorphic Ventricular Tachycardia) אשר שיחקו משחקי מלחמה אלקטרוניים בביתם. הפרעות ההולכה לא אובחנו קודם לכן בשניים מהילדים.

החולה הראשון היה ילד בן 10 שנים, אשר איבד הכרה בפתאומיות מיד לאחר ניצחון במשחק מלחמה ממוחשב ושב עצמונית להכרה לאחר מכן. בהמשך הוא אובחן עם CPVT לאחר אירוע דום לב בבית הספר. בדיקה גנטית הדגימה וריאנט שהינו ככל הנראה פתוגני בגן המקודד ל-RYR2 (Ryanodine Receptor 2).

החולה השני היה ילד בן 15 שנים, עם היסטוריה של הפרעה לבבית (D-transposition of the great arteries עם פגם במחיצה הבין-חדרית), אשר טופל בפרוצדורת Rastelli. בזמן שישב במיטה וניצח במשחק מלחמה ממוחשב הוא פיתח פרה-סינקופה ואובחן עם טכיקרדיה חדרית מונומורפית מהירה. לאחר היפוך חשמלי מוצלח בחדר המיון, הושתל ICD והחולה טופל ב-Metoprolol. עם זאת, חודשיים מאוחר יותר הוא חווה אירוע נוסף לפני שעמד לנצח באותו משחק. מכת חשמל ע”י ICD ניתנה בהצלחה.

החולה השלישי היה ילד בן 11 שנים, אשר שיחק במחשב מלחמה ממוחשב עם חבר כאשר החל לסבול מדפיקות לב ולאחר מכן קרס עם חזרה עצמונית להכרה. מקטע QT המתוקן לקצב הלב עמד על 570 מילי-שניות והחולה אובחן עם תסמונת LQTS. בהמשך, מספר בני משפחה אובחנו עם הפרעה דומה וזוהו שני מקרי תמותה ללא-הסבר במשפחה. בדיקות גנטיות מושלמות כעת.

הכותבים סבורים כי ייתכן מנגנון דומה המופיע בילדים עם מצבים אלו כאשר הם מתרגשים בשלבים ספציפיים במהלך משחק ונראה כי אירועים אלו אירעו כאשר הילד עמד לנצח במשחק.

N Engl J Med. 2019;381:1180-81

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה