מוטאציות BRCA בגברים מלוות בסיכון מוגבר לסרטן ערמונית (Eur Urol)

ערמונית

בגברים הנושאים מוטאציות BRCA1 או BRCA2 סיכון מוגבר לסרטן ערמונית, כך עולה מתוצאות מחקר פרוספקטיבי חדש, שפורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת European Urology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מוטאציות BRCA1/2 נקשרו עם עליה של פי 2-6 בסיכון לסרטן ערמונית בגברים, אך מרבית ההערכות התבססו על מחקרים רטרוספקטיביים. כעת הם עקבו אחר 376 גברים עם מוטאציות BRCA ו-447 גברים עם מוטאציות BRCA2, אשר טופלו במרכזים רפואיים בבריטניה ואירלנד. המשתתפים היו במעקב לאורך חציון של 5.9 ו-5.3 שנים, בהתאמה.

במהלך המעקב, 16 גברים עם מוטאציות BRCA1 ו-26 גברים עם מוטאציות BRCA2 אובחנו עם סרטן ערמונית. שיעורי SIR (Standardized Incidence Ratio) עמדו על 4.45 בקרב נשאי BRCA2, עם סיכון אבסולוטי לסרטן ערמונית של 27% בגיל 75 שנים ו-60% בגיל 85 שנים. בקרב נשאי BRCA1 שיעורי SIR הכוללים עמדו על 2.35, עם שיעורי SIR של 3.57 בקרב נשאי BRCA1 מתחת לגיל 65 שנים.

באלו עם מוטאציות BRCA2, סיפור משפחתי של סרטן ערמונית לווה בסיכון מוגבר משמעותית לממאירות, בעוד שמוטאציות באזורי OCCR (Ovarian Cancer Cluster Region) של הגן נקשרו עם סיכון נמוך יותר לסרטן ערמונית, בהשוואה למוטאציות באתרים אחרים בגן.

מוטאציות BRCA2 נקשרו גם באופן הדוק יותר עם ממאירויות עם מדד גליסון של 7 ומעלה, בהשוואה לממאירויות עם מדדי גליסון של עד 6.

בקרב נשאי BRCA2  תועד סיכון מוגבר משמעותית לתמותה עקב סרטן ערמונית (שיעורי תמותה מתוקנים של 3.85), בעוד שמוטאציות BRCA1 לא נקשרו באופן מובהק עם תמותה עקב הממאירות.

ממצאי המחקר תומכים בדיווחים קודמים ממחקרים רטרוספקטיביים ומעידים על קשר בולט בין מוטאציות BRCA2 ובין הסיכון לסרטן ערמונית, לצד עדויות התומכות בקשר דומה אך חלש יותר עם מוטאציות בגן BRCA1, בפרט בגילאים צעירים יותר.

Eur Urol 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.