משפחה

זעזוע מוח בגיל ההתבגרות מלווה בעליה ניכרת בסיכון לטרשת נפוצה בעתיד (מתוך כנס ה-ECTRIMS)

בקרב חולים שחוו זעזוע מוח בגיל ההתבגרות נרשמה עליה משמעותית בסיכון לטרשת עורקים בשלב מאוחר יותר בחייהם, בעיקר 15 שנים ומעלה לאחר חבלת הראש, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-ECTRIMS (European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis).

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את המתאם בין זעזוע מוח בגילאי 11-18 שנים ובין אבחנה בשלב מאוחר יותר של טרשת נפוצה. הם בחנו את הנתונים אודות 391,860 משתתפים, כולל 97,965 עם אבחנה של זעזוע מוח בגיל ההתבגרות.

קבוצת החולים עם זעזוע מוח כללה משתתפים שפנו לחדר מיון באונטריו, בין השנים 1992-2011. החוקרים התאימו לכל אחד מהמקרים הללו עד שלוש ביקורות, אשר תאמו בגיל, מין, כתובת ותאריך אינדקס. בקרב אלו שפיתחו טרשת נפוצה תועד לפחות אשפוז אחד או חמישה קודי ICD לתשלום לרופאים בתוך שנתיים.

החוקרים מדווחים כי לא תועד עליה כוללת בסיכון לטרשת נפוצה במהלך 15 השנים הראשונות לאחר הראש בקרב אלו עם היסטוריה של זעזוע מוח בגיל ההתבגרות. מנגד, באותה קבוצה תועד סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות טרשת נפוצה לאחר 15 שנים ומעלה (יחס סיכון של 1.85, p=0.005).

מניתוח משני של הנתונים עלו הבדלים מגדריים, כאשר בקרב גברים עם חשיפה לזעזוע מוח בגיל ההתבגרות תועד סיכון מוגבר לטרשת נפוצה בשלב מוקדם יותר, לאחר 8 שנות מעקב ומעלה (יחס סיכון של 1.58, p=0.02). בקרב נשים לא תועדה עליה דומה בסיכון לטרשת נפוצה.

החוקרים מתכננים להרחיב את המחקר בתחום זה ומקווים להשלים מעקב ארוך יותר, או להשתמש במאגר נתונים בכלל המדינה.

מתוך כנס ה-ECTRIMS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה