משפחה

תוצאות מחקר חדש מאשרות את הערך של בדיקת אונקוטייפ בסרטן שד מוקדם ככלי עזר לבחירת טיפול כימותרפי (JAMA Oncology)

נתונים חדשים מאשרים את חשיבות בדיקת אונקוטייפ (Oncotype DX) להערכת הביטוי של 21 גנים במטרה לסייע בבחירת טיפול כימותרפי אדג’וונטי בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם, כך מדווחים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology, כאשר תוצאות המחקר פורסמו גם במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society for Medical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד Recurrence Score (מדד RS) המבוסס על 21 גנים מסייע בהערכת הפרוגנוזה של נשים עם סרטן שד מוקדם, להערכת הסיכון להישנות מרוחקת לאחר טיפול מקומי וטיפול אנדוקריני בלבד וכן לחיזוי התועלת של טיפול כימותרפי. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לתאר את התוצאות הקליניות בנשים עם מדד RS גבוה, אשר קיבלו טיפול כימותרפי אדג’וונטי עם טיפול אנדוקריני בקרב נשים שלקחו חלק במחקר TAILORx, אוכלוסיה בה צפוי שיעור גבוה של הישנות מרוחקת עם טיפול אנדוקריני בלבד.

החוקרים השלימו ניתוח משני של נתוני המחקר הרב-מרכזי, אקראי, שכלל 1,389 נשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, שלילי ל-ERBB2, שלילי למעורבות קשריות לימפה בבית השחי. בכל הנשים תועד מדד RS גבוה בטווח 26-100 והן הופנו להשלמת טיפול כימותרפי אדג’וונטי, בנוסף לטיפול אנדוקריני. משטר הטיפול הכימותרפי היה נתון לבחירת הרופא המטפל.

מבין 9,719 נשים מתאימות (גיל ממוצע של 56 שנים), ב-1,389 נשים (14%) תועד מדד RS גבוה בטווח 26-100, מבין אלו, ב-586 נשים (42%) תועד מדד RS בטווח 26-30 וב-791 נשים (58%) תועד מדד RS בטווח 31-100.

משטרי הטיפול הכימותרפי הנפוצים כללו משלב Docetaxel/Cyclophosphamide (589 נשים, 42%), מתן אנתרציקלינים ללא טקסנים (334 נשים, 24%), משלב אנתרציקלינים עם טקסנים (244 נשים, 18%), Cyclophosphamide/Methotrexate/5-Fluorouracil (52 נשים, 4%), משטרים אחרים (81 נשים, 6%). בנוסף, 89 נשים (6%) לא קיבלו טיפול כימותרפי.

לאחר חמש שנים, שיעורי ההישרדות ללא הישנות מרוחקת של סרטן שד עמדו על 93%, שיעורי ההישרדות ללא הישנות מרוחקת ו/או אזורית עמדו על 91%, שיעורי הישרדות ללא מחלה פולשנית עמדו על 87.6% ושיעורי הישרדות כוללים עמדו על 95.9%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי ההישרדות ללא הישנות מרוחקת של סרטן שד בנשים עם מדד RS גבוה, אשר קיבלו טיפול כימותרפי המבוסס על טקסנים ו/או אנתרציקלינים עם טיפול אנדוקריני במחקר TAILORx עמדו על 93% לאחר חמש שנים, תוצא שהיה טוב מהצפוי עם טיפול אנדוקריני בלבד באוכלוסיה זו.

JAMA Oncol. Published online September 30, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה