משפחה

השוואת נתוני עולם-אמיתי מול נתונים ממחקרים קליניים להערכת התועלת ההישרדותית של טיפול במעכבי בקרה חיסונית (JCO Clinical Cancer Informatics)

במאמר שפורסם בכתב העת JCO Clinical Cancer Informatics מדווחים חוקרים כי בחולים עם מחלות ממאירות תחת טיפול במעכבי בקרה חיסונית שיעורי ההישרדות במחקרים קליניים היו טובים מאלו שתוארו בעולם האמיתי.  עם זאת, עוד עולה מהנתונים כי חולים בתנאי עולם-אמיתי שטופלו במעכבי בקרה חיסונית שרדו לאורך פרק זמן ארוך יותר מחולים תחת טיפול סטנדרטי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת השימוש והתוצאות של טיפול במעכבי בקרה חיסונית בתנאי עולם-אמיתי. הם זיהו חולים שקיבלו טיפול במעכבי בקרה חיסונית במערכת VA (Veterans Affairs) ותיארו את מאפייני החולים וההישרדות שלהם.

החוקרים השלימו ניתוח רטרוספקטיבי של הרשומות הרפואיות הממוחשבות ובחנו את ההישרדות הכוללת ממועד התחלת טיפול במעכבי בקרה חיסונית. עוד נבחנה ההישרדות הכללית לפי מצב השבריריות של החולים. עוד נבחנו התוויות ספציפיות לטיפול התרופתי במטרה להשוות את התוצאות אל מול ביקורות היסטוריות וביקורות בהווה אשר קיבלו טיפול סטנדרטי.

החוקרים זיהו 11,888 חולים שקיבלו טיפול במעכבי בקרה חיסונית וקבעו את סוג הממאירות וההתוויה לטיפול. המדגם כלל חולים שלרוב לא נכללו במחקרים קליניים, כולל חולים מבוגרים, לא-לבנים וחולים עם עומס מחלה גדול יותר.

מרבית החולים קיבלו טיפול כנגד סרטן ריאות מסוג NSCLC (51.1%), מלנומה (14.4%), סרטן כליות (8.1%), ממאירות תאי קשקש של הראש והצוואר (6.8%), סרטן דרכי שתן (6.4%), סרטן כבד (4.5%) וממאירויות אחרות (8.8%).

באופן כללי, חציון ההישרדות הכוללת היה נחות לחציון ההישרדות הכוללת עליו דווח במחקרים קליניים. עם זאת, בחולים שקיבלו טיפול קו-ראשון ב-Nivolumab כנגד מלנומה וטיפול קו-שני ב-Pembrolizumab או Nivolumab כנגד NSCLC תועדה הישרדות כללית דומה בתנאי עולם אמיתי לזו שתועדה במחקרים קליניים.

החוקרים לא דיווחו על שיעורי ההישרדות הכוללת ממחקרים קליניים. עם זאת, הם דיווחו על המספרים המדויקים ממדגם VA והראו כי נתוני עולם-אמיתי אודות הישרדות הכוללת שונים מהנתונים ממחקרים קליניים.

חציון ההישרדות הכוללת עמד על 25.5 חודשים בקרב חולי מלנומה תחת טיפול קו-ראשון ב-Nivolumab; 16.3 חודשים בחולים עם סרטן כליות תחת טיפול ב-Nivolumab כקו-טיפול שני ומעלה; 14 חודשים בחולי סרטן כליות תחת טיפול קו-ראשון ב-Ipilimumab ו-Nivolumab; 10.6 חודשים בחולים עם NSCLC תחת טיפול קו-ראשון ב-Pembrolizumab, 9.9 חודשים באלו שטופלו ב-Pembrolizumab או Nivolumab כטיפול קו-שני ו-9.1 חודשים באלו שקיבלו טיפול קו-ראשון ב-Pembrolizumab עם כימותרפיה מבוססת-פלטינום.

מספר גורמים עשויים לתרום להבדלים בהישרדות הכוללת מנתוני עולם-אמיתי, בהשוואה לתוצאות במחקרים קליניים והחוקרים מדגישים כי מדגם VA כולל חולים מבוגרים יותר, עם מספר רב יותר של מחלות רקע, בהשוואה לחולים שנכללו במחקרים קליניים. בנוסף, אין נתונים זמינים לקבוע את הגורם להפסקת הטיפול וייתכן כי חולים במדגם VA קיבלו טיפול במעכבי בקרה חיסונית לאחר כישלון מספר קווי טיפול קודמים, בעוד שמחקרים קליניים עשויים היו להגביל חולים לכישלון קו טיפול אחד או שניים.

החוקרים מדווחים עוד כי בקרב חולים ממדגם VA תועדה הישרדות כוללת ארוכה יותר עם טיפול במעכבי בקרה חיסונית, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, כאשר Nivolumab ניתן כקו טיפול ראשון כנגד מלנומה, בהשוואה לטיפול כימותרפי; כאשר משלב Ipilimumab עם Nivolumab ניתן כטיפול קו-ראשון כנגד סרטן כליות, בהשוואה לטיפול ממוקד; כאשר Pembrolizumab ניתן כקו-טיפול ראשון כנגד NSCLC, בהשוואה לטיפול כימותרפי; בחולים עם NSCLC תחת קו-טיפול ראשון במשלב Pembrolizumab עם טיפול כימותרפי מבוסס-פלטינום, בהשוואה לטיפול כפול על-בסיס פלטינום; בחולים עם NSCLC שטופלו ב-Pembrolizumab או Nivolumab כקו-טיפול שני, בהשוואה ל-Docetaxel ובחולים עם סרטן דרכי שתן, אשר טופלו במעכבי בקרה חיסונית כקו-טיפול שני ומעלה, בהשוואה לכימותרפיה.

JCO Clinical Cancer Informatics. 2020:4:918-28

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

לאחרונה קיימנו ראיון מיוחד עם פרופ’ טום נילן שבו הציג ממצאים מרתקים וחשובים ממחקרו שפורסם ב-circulation על העלייה בסיכון לטרשת עורקים ואירועים קרדיווסקולריים במטופלים באימונתרפיה נגד סרטן, קשר שעשוי אולי להסביר גם את הממצאים בדיווח זה. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה