האם דיאטה ים תיכונית עשויה לשפר הפרעות זקפה? (מתוך כנס ה-ESC)

מנתונים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society of Cardiology עולה כי בגברים בגיל העמידה עם יתר לחץ דם והפרעות זקפה, באלו שהקפידו על דפוסי תזונה דומים ככל האפשר לדיאטה ים תיכונית תוארו רמות טסטוסטרון גבוהות יותר משמעותית, יכולת גופנית טובה יותר ותפקודי זקפה עדיפים על עמיתיהם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בגברים עם יתר לחץ דם סיכון גבוה כפליים להפרעות זקפה, בהשוואה לאלו עם לחץ דם תקין. הפרעות זקפה נחשבות להפרעה של עורקים קטנים, המאבדים את יכולתם להתרחב ולהגביר את זרימת הדם. ירידה ברמות טסטוסטרון בגיל העמידה גם כן תורמת לפגיעה בזקפה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם היענות טובה יותר לדיאטה ים תיכונית מלווה ביכולת גופנית טובה יותר, רמות טסטוסטרון גבוהות יותר, שיפור ברזרבת זרימה כלילית ותפקודי זקפה בגברים בגיל העמידה עם יתר לחץ דם והפרעות זקפה.

המשתתפים היו בגיל ממוצע של 56 שנים, כאשר מבחן הליכון שימש להערת היכולת הגופנית של המשתתפים ובדיקת דם שימשה לקביעת ריכוז טסטוסטרון בדם. שאלונים שימשו למתן דירוג לדפוס דיאטה ים תיכונית (טווח 0-55, מדד גבוה יותר מעיד על היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית) ושאלון Sexual Health Inventory for Men (SHIM, טווח 0-25, כאשר מדד גבוה יותר מעיד על תפקודי זקפה טובים יותר).

בדיקת אקו-לב שימשה לקביעת רזרבת זרימה כלילית, מדד להערכת יכולת המערכת הקרדיווסקולארית להגדיל את זרימת הדם לפי הצורך.

בגברים עם היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית (מדד של מעל 29 נקודות) תועדו תפקודי זקפה טובים יותר (מדד SHIM של מעל 14 נקודות), כמו גם רמות טסטוסטרון גבוהות יותר, רזרבת זרימה כלילית גבוהה יותר ופחות נוקשות עורקים, בהשוואה ליתר הגברים.

בגברים בעלי כושר גופני טוב יותר עם יכולת טובה יותר לעמוד במאמצים תועדה שכיחות גבוהה יותר של היענות גבוהה לדיאטה ים תיכונית וכן תפקודי זקפה טובים יותר, רמות טסטוסטרון גבוהות יותר, רזרבה כללית גדולה יותר ונוקשות עורקים פחותה, בהשוואה לגברים אחרים.

החוקרים מסבירים כי למרות שלא נבחנו מנגנונים אפשריים העומדים בבסיס הממצאים הללו, סביר להניח כי דפוסי תזונה אלו עשויים לשפר את הכושר הגופנית ותפקודי זקפה ע”י הגברת תפקוד כלי הדם והגבלת הירידה ברמות הטסטוסטרון עם הגיל.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה