משפחה

יתר לחץ דם תוך-גולגולתי מלווה בסיכון מוגבר להפרעות אכילה בצעירים (Pediatric Neurology)

בחולים צעירים עם יתר לחץ דם תוך-גולגולתי תועדה עליה בשכיחות הפרעות אכילה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מישראל בראשות דר’ איתי טוקטלי לצר מבית החולים לילדים דנה-דואק, שפורסמו בכתב העת Pediatric Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם מספר מנגנונים פתופיזיולוגיים הקושרים בין השמנה ועליה במשקל עם התפתחות יתר לחץ דם תוך-גולגולתי. במקביל, יש עדויות לפיהן השמנה הינה אחד מגורמי הסיכון להתפתחות הפרעות אכילה.

מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי ההימצאות והגורמים המנבאים הפרעות אכילה בקרב חולים בגילאי 8-25 שנים עם יתר לחץ דם תוך-גולגולתי. הם בחנו את התגובות של 53 חולים עם יתר לחץ דם תוך-גולגולתי ו-106 ביקורות בריאות לשאלון למילוי עצמי שכלל את מדדי Depression, Anxiety and Stress Scale ואת מדד Eating Attitude Test-26, להערכת נוכחות הפרעות אכילה.

מהנתונים עולה שיעורי הימצאות גבוהים יותר משמעותית של הפרעות אכילה בקרב חולים עם יתר לחץ דם תוך-גולגולתי (p<0.001). בקרב אלו עם יתר לחץ דם תוך-גולגולתי והפרעות אכילה תועד סיכון מוגבר לתקופות טיפול ארוכות יותר (יחס סיכויים של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.41) וירידה משמעותית במשקל הגוף במהלך הטיפול (יחס סיכויים של 9.06, רווח בר-סמך 95% של 1.3-62.9).

בקרב חולים עם יתר לחץ דם תוך-גולגולתי תועדה שכיחות גבוהה יותר של דיכאון, חרדה ודחק, בהשוואה לביקורות (P=0.004), הפרעות אשר נקשרו עם סיכון מוגבר להפרעות אכילה באוכלוסיה זו (p=0.01).

החוקרים קוראים להורים ולמטפלים להקפיד על תשומת לב והשלמת בדיקות סקר לזיהוי הפרעות אכילה בעת האבחנה והמעקב אחר חולים צעירים עם יתר לחץ דם תוך-גולגולתי. צוות רב-מקצועי הכולל נוירולוג, רופא עיניים, פסיכולוגי, דיאטנית ומומחה לרפואת מתבגרים נדרש על-מנת לספק לחולים אלו את הטיפול הטוב ביותר.

Pediatric Neurology 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה