משפחה

האם יש לעצור את הטיפול במעכבי CKD4/6 על-רקע מגפת הקורונה? (San Antonio Breast Cancer Symposium)

הפרעה בטיפול במעכבי CDK4/6 לוותה בשיעור גבוה של התקדמות מחלה בנשים עם סרטן שד גרורתי, בפרט אלו עם גרורות לכבד. ההפרעה בטיפול במהלך מגפת הקורונה נבעה מחשש לדיכוי חיסוני עקב הטיפול התרופתי, אשר יעלה את הסיכון לסיבוכי הנגיף וכי תופעות לוואי אחרות של הטיפול עלולות לבלבל עם תסמיני הזיהום הנגיפי.

הממצאים מבוססים על מחקר רב-מרכזי שהוצג במהלך כנס ה-San Antonio Breast Cancer Symposium, כאשר אוכלוסיית המחקר כללה נשים עם תגובה מלאה או חלקית, או מחלה יציבה לאורך לפחות שישה חודשים.

למרות שטיפול משולב במעכבי CDK4/6 עם טיפול אנדוקריני הוביל לשיפור משמעותי בתוצאות נשים עם סרטן שד גרורתי, שלילי ל-HER2 וחיובי לקולטנים להורמונים, הטיפול עלול להוביל לרעילות כרונית העשויה להשפיע על איכות החיים של הנשים.

איגודים מקצועיים, כולל ה-European Society for Medical Oncology וה-American Society for Clinical Oncology דיווחו כי ישנן עדויות מעטות המסייעת בהנחיית הטיפול בתרופות אלו על-רקע מגפת הקורונה. בשלב זה ההמלצה היא כנגד שינוי או הפסקת התרופות. ישנה אי ודאות רבה באשר למאזן בין הנזקים האפשריים עקב הפרעה בטיפול אל מול התועלת האפשרית של מניעה או עיכוב זיהום בקורונה.

המחקר כלל 60 נשים (גיל חציוני של 64 שנים), כאשר ההפרעה בטיפול ארכה בממוצע 8 שבועות. מבין הנשים שנכללו במחקר, 22 נשים (37%) חוו התקדמות הדמייתית ו/או קלינית. 16 מבין 22 נשים (73%) חידשו את הטיפול במעכבי CDK4/6, בעוד ש-4 הנשים האחרות החלו טיפול כימותרפי או טיפול ממוקד. שתי נשים אחרות הלכו לעולמן במהלך ההפרעה בטיפול במעכבי CDK4/6. מניתוח חד-משתני עלה כי נוכחות גרורות לכבד לוו בסיכון מוגבר להתקדמות במהלך הפסקת הטיפול במעכבי CDK4/6 (יחס סיכויים של 5.50, רווח בר-סמך 95% של 1.14-26.41).

עוד תועדה מגמה של סיכוי גבוה יותר להתקדמות מחלה במקרים בהם הטיפול הופסק למשך חודשיים ויותר (יחס סיכויים של 2.38), אך הממצאים לא היו מובהקים סטטיסטית.

למרות שהחוקרים יוצאים כנגד הפסקת הטיפול במעכבי CDK4/6, מחקר קטן אחר מגרמניה הציע כי הפרעה בטיפול עשויה לשמש בנשים עם מחלה יציבה. החוקרים בחנו את תוצאות הפסקה אלקטיבית במעכבי CDK4/6 ב-22 נשים עם סרטן שד מתקדם, חיובי לקולטנים להורמונים, שלילי ל-HER2, עם מחלה יציבה למשך לפחות שישה חודשים תחת טיפול במעכבי CDK4/6 עם מעכבי ארומטז או Fulvestrant. לאחר הפסקת הטיפול, ב-13 נשים תועדה מחלה יציבה, ב-8 תועדה תגובה חלקית ואישה אחת תוארה תגובה מלאה. בחמש נשים תועדה הישנות מקומית ובחולה אחת תועדה התקדמות סיסטמית, כאשר כל הנשים טופלו בכימותרפיה או חזרו לטיפול במעכבי CDK4/6.

לסיכום, מהממצאים עולה כי הפסקת טיפול במעכבי CDK4/6 היא בטוחה בנשים נבחרות עם סרטן שד גרורתי, חיובי לקולטנים להורמונים ושלילי ל-HER2, אם כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

San Antonio Breast Cancer Symposium 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה