טיפול ב-Carbamazepine מלווה ברמות ויטמין D נמוכות (Epilepsy Res)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Epilepsy Research עולה קשר בין טיפול ב- Carbamazepine (טגרטול) ובין רמות נמוכות יותר של ויטמין D. ממצאים אלו הובילו את החוקרים להמליץ על בדיקת רמת ויטמין D בחולים בכל הגילאים הנוטלים טיפול זה ולעקוב אחר ערכים אלו לפחות אחת לשנתיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים חשש רב בנוגע להשפעה האפשרית של נוגדי-פרכוס על רמות ויטמין D, מולקולה חשובה במטבוליזם של העצם ומסלולי דלקת. הקשר בין שימוש כרוני ב- Carbamazepine ובין רמות ויטמין D נבחן בעבר, אך אין סקירה מקיפה המסייעת לרופאים להבין את מכלול הנתונים בנושא.

כעת השלימו החוקרים מטה-אנליזה של מחקרים שמדדו רמות ויטמין D בחולים שנטלו Carbamazepine במטרה לקבוע אם התרופה מפחיתה משמעותית את רמות ויטמין D בדם.

החיפוש בספרות הוביל לזיהוי 12 מחקרים שמדדו רמות ויטמין D במטופלים ב- Carbamazepine ובביקורות. בקרב אלו שטופלו בתרופה נוגדת-פרכוס תועדו רמות ויטמין D נמוכות יותר משמעותית, בהשוואה לאלו שלא נטלו Carbamazepine. ריכוז ויטמין D הממוצע בקרב מטופלים ב- Carbamazepine בכלל המחקרים עמד על 21.8 ננוגרם/מ”ל, בעוד שבביקורות תועדו רמות ויטמין D ממוצעות של 28 ננוגרם/מ”ל. ההבדל המשוקלל בממוצע רמות ויטמין D בין הקבוצות עמד על 4.0 ננוגרם/מ”ל.

החוקרים מדווחים כי לא תוארה השפעה משמעותית של גיל, מין, או משך הטיפול ב- Carbamazepine על ממצאים אלו.

ההשפעה של הטיפול נוגד הפרכוס על רמות ויטמין D הייתה דומה ללא תלות בשאלה אם קבוצת ההשוואה כללה ביקורות בריאות או חולי אפילפסיה שנטלו נוגדי-פרכוס אחרים.

מטה האנליזה הנוכחית מעידה כי השימוש ב-Carbamazepine מלווה בירידה ברמות ויטמין D. בשילוב עם נתונים נוספים בספרות הרפואית המעידים על ההשפעות המטבוליות הבעייתיות של Carbamazepine, הסקירה מספקת עדויות לטובת שימוש בנוגדי-פרכוס אחרים כקו-טיפול ראשון. לכל הפחות, יש לשקול בחום מתן תוספי ויטמין D בחולים המתחילים טיפול ב-Carbamazepine.

Epilepsy Res. 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה