משפחה

מחצית מחולי סוכרת מסוג 2 תחת טיפול באינסולין מפתחים נוגדנים כנגד אינסולין (מתוך אתר Research Square)

מנתונים שפורסמו באתר Research Square וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי כמחצית מהחולים עם סוכרת מסוג 2 המטופלים באינסולין מייצרים נוגדנים כנגד אינסולין, הנוטים להיקשר ו/או לשחרר אינסולין באופן בלתי-צפוי העלול לפגוע באיזון הגליקמי, כאשר רמות גבוהות יותר של נוגדנים אלו מלוות בסיכון מוגבר לאירועי היפוגליקמיה, סיבוכי סוכרת ותמותה.

החוקרים השלימו הערכה רטרוספקטיבית של 2,496 חולים עם סוכרת מסוג 2 ותחת טיפול באינסולין במהלך השנים 2017-2018. הם התמקדו ב-1,863 חולים עם נתונים זמינים אודות נוגדנים כנגד אינסולין, אשר ענו על קריטריוני ההכללה במחקר.  החולים נטלו אחד מתשעה סוגי אינסולין ומספר חולים היו גם תחת טיפול יציב בתרופות פומיות כנגד סוכרת. החולים השלימו בדיקת נוגדנים לאינסולין אשר התבססה על יוד רדיואקטיבי.

מהנתונים עולה כי קרוב למחצית מהחולים (48%) נמצאו חיוביים בבדיקה לנוכחות נוגדנים כנגד אינסולין.

שכיחות הנוגדנים הייתה הנמוכה ביותר בחולים שטופלו ב-Glargine (32%) והגבוהה ביותר בקרב מטופלים באינסולין הומאני (70%). בקרב חולים שטופלו בתכשירי אינסולין אחרים (Detemir, Detemir עם Aspart, Aspart, Premixed Human Insulin, Premixed Lispro, או Premixed Aspart) שכיחות הנוגדנים נעה בין 52% ועד 60%.

חולים עם בדיקה חיובית היו מבוגרים יותר, עם משך סוכרת ארוך יותר ורמות גבוהות יותר של כולסטרול, LDL, סוכר בצום, אינסולין ונוגדנים כנגד Glutamate Decarboxylase, כמו גם רמות ALT וטריגליצרידים, בהשוואה לחולים אחרים.

לאחר תקנון למשתנים שונים, הטיפול ב-Glargine נקשר בקשר מובהק סטטיסטית עם הרמות הנמוכות ביותר של נוגדנים כנגד אינסולין (7%) ו-Insulin Aspart נקשר עם הרמות הגבוהות יותר של הנוגדנים (18%).

רמות נוגדנים לאינסולין היו נמוכות יותר משמעותית בחולים שטופלו בתכשירים ממשפחת סולפוניל-אוריאה/גלינידים, מטפורמין, או מעכבי DPP-4, בהשוואה לחולים שטופלו בתכשירים ממשפחות אחרות.

ממצאי המחקר מאשרים כי טיפול באינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 2 מלווה לעיתים קרובות ביצירת נוגדנים כנגד אינסולין. מכאן עולה כי בכל החולים עם סוכרת מסוג 2 תחת טיפול באינסולין יש להשלים בדיקה במטרה לקבוע אם התפתחו נוגדנים כנגד אינסולין, בפרט בקרב קשישים לא-מעשנים עם הפרעה ברמות שומנים בדם.

החוקרים כותבים כי על רופאים לשקול טיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2 הנדרשים לטיפול באינסולין בתכשיר Glargine ומעכבי DPP-4, מטפורמין, או תרופות המעודדות שחרור אינסולין, במטרה לצמצם את הסיכון להתפתחות נוגדנים כנגד אינסולין.

מתוך אתר Research Square

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה