משפחה

סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות (Journal of the American Heart Association)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבחנה של הפרעה פסיכיאטרית חמורה, דוגמת הפרעה דו-קוטבית וסכיזופרניה, מלווה בעליה משמעותית בסיכון למחלות לב וכלי דם, בעיקר בקרב צעירים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון למחלות לב וכלי דם לאחר 10 שנים ולאחר 30 שנים בחולים עם וללא הפרעת פסיכיאטריות חמורות, כולל הפרעה דו-קוטבית, סכיזופרניה והפרעה סכיזו-אפקטיבית.

מדגם המחקר כלל את כל החולים בגילאי 18 עד 75 שנים, אשר פנו להערכת רופא מטפל בין ינואר 2016 ועד ספטמבר 2018. החוקרים סיווגו את החולים לקבוצה של חולים עם הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית או ללא הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית.

הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנים נקבע על-פי מדדי מחלה קרדיווסקולארית טרשתית בחולים בגילאי 40 עד 75 שנים ללא מחלה קרדיווסקולארית קודמת; הסיכון למחלות לב וכלי דם לאחר 30 שנים נקבע על-בסיס מדד FRS (Framingham Risk Score) לחולים בגילאי 18-59 שנים ללא מחלות לב וכלי דם.

מדגם המחקר כלל 11,333 חולים עם הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית ו-579,924 משתתפים ללא מחלה פסיכיאטרית חמורה. לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, מוצא וסוג ביטוח, החוקרים מדווחים כי הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנים היה גבוה יותר משמעותית בחולים עם הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית (ממוצע של 9.44%, רווח בר-סמך 95% של 9.29-9.60%), בהשוואה לחולים ללא הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית (ממוצע, 7.99%, רווח בר-סמך 95% של 7.97-8.02%).

בדומה, הסיכון למחלות לב וכלי דם לאחר 30 שנים היה גבוה יותר משמעותית בחולים עם הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית (25% מהחולים בקטגוריית הסיכון הגבוהה ביותר, בהשוואה ל-11% מהחולים ללא הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית; p<0.001).

גורמי הסיכון הפרטניים אשר תרמו באופן המשמעותי ביותר לסיכון למחלות לב וכלי דם באלו עם הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית כללו מדד מסת גוף גבוה ועישון.

מבין סוגי ההפרעות הפסיכיאטריות, בחולים עם הפרעה דו-קוטבית תועד הסיכון הגבוה ביותר למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנים, בעוד שבחולים עם הפרעה סכיזואפקטיבית תועד הסיכון הגבוה ביותר לאחר 30 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון המוגבר למחלות לב וכלי דם על-רקע הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית מופיע כבר במבוגרים צעירים. מכאן עולה החשיבות של איזון גורמי סיכון מג’וריים למחלות לב וכלי דם בחולים עם הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית מוקדם ככל הניתן.

Journal of the American Heart Association, Mar 9, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה