מה בין דיכאון ובין חומרת תסמיני עין יבשה? (JAMA Ophthalmology)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין דיכאון ובין סימנים ותסמינים חמורים יותר של עין יבשה, עדות לכך שבקרב חולים עם מחלת עין יבשה בדרגה בינונית עד חמורה, באלו עם דיכאון ייתכן סיכון גבוה יותר למחלת עין יבשה חמורה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיכאון הינה הפרעה נפוצה יותר בחולים עם מחלת עין יבשה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית; עם זאת, הקשר בין חומרת מחלת עין יבשה ודיכאון אינו מובן היטב. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין דיכאון ובין חומרת סימני ותסמיני מחלת עין יבשה, כולל סמנים דלקתיים.

החוקרים השלימו מחקר חתך שהתבסס על נתונים ממחקר DREAM (Dry Eye Assessment and Management), מחקר אקראי בין אוקטובר 2014 ועד יולי 2016, אשר כלל חולים עם סימנים ותסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה של מחלת עין יבשה.

הערכת תסמינים של מחלת עין יבשה התבסס על מדד OSDI (Ocular Surface Disease Index) ו-BODI (Brief Ocular Discomfort Index) והערכת סימנים התבססה על זמן שבירת דמעות, מבחן שירמר, צביעת קרנית ולחמית, אוסמולריות דמעות והפרעה בתפקוד מייבומיאן בתחילת המחקר, לאחר 6 חודשים ולאחר 12 חודשים. מדד חומרת סימני מחלת עין יבשה חושב על-בסיס שישה סימנים. סמני דלקת (ציטוקינים בדמעות וביטוי HLA-DR בתאים על פני שטח הלחמית) נמדדו בחל מהמשתתפים.

מדגם המחקר כלל 535 משתתפים (גיל ממוצע של 58 שנים, 81% נשים). בקרב משתתפים שנמצאו חיוביים לדיכאון תועדו תסמינים חמורים יותר של מחלת עין יבשה על-פי מדדי OSDI ו-BODI ולפי משלב סימני מחלת עין יבשה. עוד תוארה קורלציה בין חומרת דיכאון, כפי שנקבע לפי Mental Component Summary, ובין תסמיני מחלת עין יבשה, כאשר דיכאון חמור יותר לווה במדדי OSDI גבוהים יותר בתחילת המחקר, לאחר 6 חודשים ו-12 חודשים. לא תועדו הבדלים בסמני דלקת לפי דיכאון.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות דיכאון כמחלה נלווית חשובה בטיפול בחולים עם מחלת עין יבשה והחוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את הנושא.

JAMA Ophthalmology, March 10, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה