משפחה

כריתה חד-צדדית של שחלה מפחיתה את הסיכוי להריון ולידת חי בנשים תחת טיפולי פוריות (מתוך Fertil Steril)

בנשים תחת טיפולי פוריות, היסטוריה של כריתת שחלה חד-צדדית מלווה בסיכויים נמוכים יותר להריון ולידת חי, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Fertility and Sterility.

החוקרים זיהו 18 מחקרים תצפיתיים שפורסמו לפני תחילת יוני בשנת 2021, אשר כללו נשים שעברו טיפולי IVF (In Vitro Fertilization) או ICSI (Intracytoplasmic Sperm Injection) עם היסטוריה של כריתת שחלה חד-צדדית או שחלות שמורות. בנשים עם היסטוריה של כריתת שחלה חד-צדדית תועדו 1,057 מחזורי IVF/ICSI, לעומת 45,813 מחזורי IVF/ICSI בנשים עם שחלות שמורות.

הסקירה כללה חמישה מחקרים שפורסמו בין 1997 עד 2017 שכללו נתונים אודות שיעורי לידות חי. מניתוח הנתונים במחקרים אלו עלה כי שיעור לידות חי היה נמוך משמעותית בנשים עם היסטוריה של כריתת שחלה חד-צדדית, בהשוואה לביקורות, עם הטרוגניות נמוכה (יחס סיכויים של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.57-0.91).

מבין כלל המחקרים, 15 דיווחו על שיעור הריונות לכל מחזור IVF/ICSI. בדומה לשיעור לידות חי, שיעור ההריונות למחזור טיפול הדגים הטרוגניות נמוכה בין המחקרים והיה נמוך משמעותית בנשים עם היסטוריה של כריתת שחלה חד-צדדית (יחס סיכויים של 0.7, רווח בר-סמך 95% של 0.57-0.86).

החוקרים בחנו בנפרד את הקורלציה בין שיעור ההריונות ובין מספר ביציות שנאספו ועוברים שהוחזרו על-פי מועד פרסום המחקרים. לפני שנת 1992, לא תועדה קורלציה משמעותית בין שיעור ההריונות ובין מספר הביציות שנשאבו. לאחר תקנון לשאיבת ביציות, תועדה קורלציה שלילית משמעותית בין מספר העוברים שהוחזרו ובין שיעור ההריונית ושיעור הריונית נמוך משמעותית בנשים עם היסטוריה של הסרת שחלה חד-צדדית, בהשוואה לביקורות. לאחר שנת 1992, תועדה קורלציה משמעותית רק בין שיעור ההריונית ובין מספר הביציות שנשאבו.

החוקרים כותבים כי סביר להניח כי הסרת שחלה אחת תפגע בפוריות, אך חקר הפוריות הוא נושא מורכב. ממצאים אלו הם חדשים מאחר ונקודה זו לא הודגמה בעבר. עם זאת, הם מזהירים כי מאחר והמחקרים היו הטרוגניים, יש לנקוט משנה זהירות בפענוח הממצאים.

Fertil Steril. 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה