משפחה

למעלה מ-12,000 מאומתים אמש , מקדם הדבקה עלה ל-1.23 אך יציבות בכמות החולים הקשים. האם אנו בפני גל נוסף ?

מעיון בלוח הבקרה של הקורונה נראה שאנו בתחילתו של גל תחלואה חדש.

אמש היו למעלה מ-12,000 מאומתים חדשים (פי 2 מהימים הקודמים) , ומקדם ההדבקה נמצא כבר על 1.23 .

עם זאת, מספר החולים הקשים נותר יציב על כ-330-340 , ומס’ הנפטרים עדיין במגמת ירידה.

ד”ר דניאל קידר-פרידמן מהמעבדה למחלות מתפרצות באסותא אשדוד מסבירה כאן את ההבדל בין וריאנט לרקומביננט, הזן החדש ששמענו עליו בשבוע שעבר: 

“מוטציות הן תופעה טבעית שקורית כשוירוסים משתכפלים. לפעמים נוצרות מוטציות שהן לא טובות לוירוס, ואותן לא נראה כל כך כי הן פשוט נעלמות. לפעמים נוצרות מוטציות נייטרליות, שאין להן השפעה לכאן או לכאן, ולפעמים נוצרות מוטציות שהן מועילות לוירוס ועוזרות לו למשל להדביק יותר בקלות או לחמוק ממע’ החיסון. כשלוירוס יש הרבה מוטציות כאלו  נקרא לו וריאנט.
את האומיקרון אנחנו מחלקים היום לשני וריאנטים שונים (שנוצרו בערך באותו הזמן אבל יש ביניהם לא מעט הבדלים) שנקראים BA1  וBA2.

מה שראינו כאן בשבוע שעבר, בדגימות שרוצפו משני נוסעים שהגיעו מנתב”ג, זה מצב של זן שהוא רקומביננט של BA1 + BA2. זה אומר שהוא לא מכיל מוטציות חדשות שאנחנו לא מכירים, אלא שילוב של שני הוריאנטים האלו. איך זה קורה? לפעמים יש מקרים של אנשים שנדבקים בו זמנית בשני וריאנטים שונים, שני הוירוסים האלו מתחברים ויוצרים סוג של וירוס משולב, שמכיל חלק מהגנום של BA1 וחלק של BA2.

ועכשיו השאלה היא, איך זה משפיע עלינו? ממה שאנחנו יודעים עד עכשיו BA2 הוא אולי מידבק יותר והתסמינים שלו קצת פחות קלים, אבל אין לנו הרבה מידע עדיין. לפי זה לא צפוי שלרקומביננט יהיה יתרון כלשהו.  איזה רקומביננט אולי יכול להלחיץ אותנו יותר הדלתאקרון במידה והוא יכול להדביק כמו האומיקרון ובעל מאפייני המחלה של הדלתא. בינתיים עוד לא ראינו כזה בארץ ונקווה שלא נראה בקרוב, מה שאנחנו רואים זה שהדלתא נדחק מאוד ע”י האומיקרונים, וסימנים לזה ש BA2 מתחיל לעלות ולהתחרות בBA1.”

הערת המערכת: לקראת האפשרות שנראית כעת די ריאלית של התפרצות גל חדש, השאלה היא האם כל הלקחים המשמעותיים מהגלים הקודמים הופקו ומיושמים ? בעיקר נראה שיש מקום להשתפר ולשפר תוצאות בתחום החיסונים ובתחום הטיפול התרופתי במאומתים הנמצאים בסיכון גבוה.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה