משפחה

מחלת מעי דלקתית מלווה בסיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית טרשתית (Am J Prev Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במבוגרים עם מחלת מעי דלקתית תועד סיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, בהשוואה לחולים ללא מחלת המעי. הקשר הנ”ל היה בולט במיוחד בקרב מבוגרים בגילאי 18 עד 44 שנים ונעלם בחולים בגילאי 65 שנים ומעלה.

החוקרים השלימו מחקר חתך שכלל 66,610 משתתפים מסקרי National Health Interview Survey לשנים 2015-2016 במטרה לקבוע את הקשר בין מחלת מעי דלקתית ובין מחלה קרדיווסקולארית טרשתית.

מבין כלל המשתתפים במחקר, ב-1.3% דווח על מחלת מעי דלקתית. חולים עם מחלת מעי דלקתית היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים, בהשוואה לאלו ללא מחלת המעי.

מהנתונים עולה כי שיעורי ההימצאות המתוקנים לגיל של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית עמדו על 12% בחולים עם מחלת מעי דלקתית (רווח בר-סמך 95% של 9.7-14.2), בהשוואה לשיעור של 6.9% בקרב אלו ללא מחלת מעי דלקתית (רווח בר-סמך 95% של 6.6-7.1).

מניתוח רב-משתני עלה כי גם לאחר תקנון למשתנים דמוגרפיים וגורמי סיכון מסורתיים, אבחנה של מחלת מעי דלקתית לוותה בסיכון מוגבר משמעותית למחלה קרדיווסקולארית טרשתית (יחס סיכויים מתוקן של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 1.17-2.13).

הקשר בין מחלת מעי דלקתית ובין מחלה קרדיווסקולארית טרשתית השתנה לפי גיל (P<0.001) והיה הבולט ביותר בקרב מבוגרים בגילאי 18 עד 44 שנים (יחס סיכויים מתוקן של 3.35, רווח בר-סמך 95% של 1.75-6.4), כאשר באלו בגילאי 65 שנים ומעלה לא תואר קשר בין מחלת המעי והסיכון למחלה קרדיווסקולארית.

עוד מדווחים החוקרים כי לא תוארו הבדלים בין המינים בכל הנוגע לקשר בין אבחנה של מחלת מעי דלקתית והסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את הקשר הסיבתי בין מחלת מעי דלקתית ובין מחלה קרדיווסקולארית טרשתית ולזהות הזדמנויות לשפר את אפשרויות מניעת מחלה קרדיווסקולארית טרשתית במבוגרים צעירים ובגיל העמידה עם אבחנה של מחלת מעי דלקתית.

Am J Prev Cardiol 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה